Newzoo, sebuah firma analisis pasaran permainan video, melaporkan bahawa PC gaming semakin berkembang dengan jumlah pemain meningkat daripada 873.5 juta pada 2023 kepada 907.5 juta pada 2024. Data dari kajian tahunan mereka menunjukkan bahawa PC mengatasi konsol, yang hanya mencatatkan 653.1 juta pemain pada 2024.
Menariknya, majoriti pemain PC lebih cenderung bermain permainan lama. Sepanjang 2024, 67% daripada jumlah masa bermain dihabiskan pada permainan berusia enam tahun atau lebih, manakala 25% lagi pada permainan berusia dua hingga lima tahun. Hanya 8% masa digunakan untuk permainan yang berusia kurang daripada dua tahun.
Newzoo turut mendedahkan bahawa antara permainan lama yang paling banyak dimainkan ialah Counter-Strike: Global Offensive / Counter-Strike 2 (7.1%), League of Legends (6.4%), Roblox (6.2%), Dota 2 (5.8%), dan Fortnite (5.4%).
Fenomena ini menjelaskan mengapa syarikat permainan begitu obses dengan model perkhidmatan permainan secara langsung — jika berjaya, ia menjadi sumber pendapatan berterusan.
Ia mirip yang ditawarkan di telefon pintar. Permainan percuma tetapi masih dimainkan ramai. Pada masa sama tetap dapat menjana pendapatan yang tinggi.
Namun, banyak percubaan baharu oleh pembangun menerusi permainan dengan konsep sama gagal kerana pemain lebih setia kepada permainan yang sudah mereka minat. Selain itu, platform PC menawarkan akses percuma atau harga murah untuk permainan lama, menjadikannya lebih menarik berbanding judul baharu.
Walaupun industri sering memberi tumpuan kepada permainan terkini, data Newzoo membuktikan bahawa kebanyakan pemain lebih gemar kembali kepada permainan lama yang mereka selesa dan nikmati.
Sebelum ini pun, data menunjukkan yang pemain di Steam menghabiskan masa bermain ‘game’ lama pada 2024.
{suggest}
Rujukan: PC Gamer