Bank Negara Malaysia (BNM), PayNet, serta institusi kewangan kini melancarkan Portal Fraud Kebangsaan (National Fraud Portal, NFP) sebagai platform bersepadu bagi memperkukuh keupayaan operasi Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC).
NFP mengautomasikan proses NSRC secara keseluruhan daripada pengendalian laporan penipuan sehingga kepada pengesanan dana yang dicuri. Platform ini membolehkan proses seperti berikut dilakukan:
- Pengesanan dan pemulihan dana secara automatik
- Perkongsian maklumat dan kerjasama industri yang lebih berkesan
- Penilaian akaun keldai berasaskan data
Seiring dengan NFP, industri kewangan turut memperkenalkan prosedur pelaporan dan pengendalian akaun keldai. Prosedur ini meningkatkan lagi kualiti data yang digunakan oleh industri melalui penyelarasan klasifikasi akaun keldai.
Gabenor Bank Negara Malaysia Dato’ Seri Abdul Rasheed Ghaffour berkata,
Menerusi NFP, operasi NSRC kini dilengkapi dengan keupayaan automasi menyeluruh atau end-to-end bagi menguruskan laporan penipuan, mengesahkan dan menjejak dana yang dicuri, serta membolehkan perkongsian amaran dalam kalangan institusi kewangan agar tindak balas pantas dapat diambil.
Dalam pada itu, pengguna dinasihatkan agar sentiasa berwaspada dan mengikuti Facebook Amaran Scam (facebook.com/amaranpenipuan) atau laman sesawang #JanganKenaScam (jangankenascam.com) untuk mendapatkan maklumat terkini mengenai penipuan kewangan.
Selain itu, mereka yang telah menjadi mangsa penipuan kewangan perlu menghubungi institusi kewangan berkaitan atau NSRC melalui talian 997 dengan segera.
{suggest}
Sumber: Bank Negara Malaysia