Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) telah mengeluarkan sebanyak 279 Arahan Suruhanjaya kepada pelbagai penyedia perkhidmatan mudah alih di seluruh negara.
Daripada jumlah itu, 154 arahan dikeluarkan kepada YTL Communications, diikuti CelcomDigi (50), TM Technology Services (38), U Mobile (27) dan Maxis (10).
Menurut MCMC, arahan itu selaras dengan Penentuan Suruhanjaya No.2 Tahun 2023 bagi menangani ketidakpatuhan terhadap Standard Mandatori bagi kualiti Perkhidmatan (MSQoS) untuk perkhidmatan akses jalur lebar tanpa wayar.
MSQoS menilai beberapa aspek penting termasuk kelajuan muat turun, kependaman (latency) rangkaian, packet loss, ketersediaan perkhidmatan, masa capaian laman web serta masa capaian penstriman video.
Ketidakpatuhan dikesan di pelbagai lokasi, termasuk kawasan bandar dan luar bandar, yang memberikan kesan langsung terhadap kualiti pengalaman pengguna.
MCMC menjelaskan mana-mana penyedia perkhidmatan yang gagal mengambil tindakan penambahbaikan dalam tempoh ditetapkan boleh dikenakan penalti sehingga RM500,000 bagi setiap ketidakpatuhan, mengikut peruntukan subseksyen 105 (5) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 1743).
{suggest}