Waspada, Ini Cara Yang Biasa 'Scammer' Gunakan Untuk Tipu Mangsa



CyberSecurity Malaysia telah berkongsikan cara atau modus operandi yang biasa digunakan oleh penipu atau scammer menerusi panggilan telefon.



Buat panggilan


Scammer akan membuat panggilan dengan menyamar sebagai pihak berkuasa atau pegawai kerajaan.


Tuduhan jenayah


Mangsa yang menyambut panggilan itu akan dituduh mempunyai tunggakan pinjaman, terlibat dengan kegiatan jenayah, tindakan saman atau mahkamah serta tidak membayar cukai menyebabkan mangsa akan dikenakan tindakan.

Pindah wang


Kemudian mangsa diarahkan untuk memindahkan wang ke akaun bank yang ditetapkan.

Ugut


Seterusnya, mangsa akan diugut untuk ditangkap jika tidak membuat pembayaran secara telus.

Halang mangsa


Mangsa juga akan dihalang daripada mendapatkan bantuan atau memutuskan panggilan.

Selepas bayaran


Setelah mendapat bayaran, scammer itu akan terus menghilang dan memutuskan komunikasi.

Tabung Haji


Selain itu, dalam sesetengah kes yang pernah dikongsikan sebelum ini, terdapat juga cubaan pihak scammer yang meminta mangsa menyambungkan akaun bank Tabung haji dengan akaun bank yang lain seperti akaun CIMB.

Tindakan




Justeru, jika anda ada menerima panggilan daripada pihak yang tidak dikenali dan cuba mengugut anda seperti di atas, anda perlulah berhati-hati.


Jangan takut untuk lapor atau maklumkan kepada pihak berkuasa bagi mengelakkan anda dari menjadi mangsa penipuan.


Anda juga jangan menghubungi nombor yang diterima serta mengikut sebarang arahan yang diberi oleh panggilan tersebut.


{suggest}