Instagram mengumumkan bahawa mereka mengubah algoritma mereka dengan alasan “Membantu Pencipta Mencari Khalayak Baharu”.
Instagram dalam kenyataannya berkata, “Dari segi sejarah kerana cara kami meletakkan kedudukan kandungan, pencipta yang mempunyai pengikut yang ramai dan pengagregat kandungan yang disiarkan semula telah mendapat lebih banyak jangkauan dalam pengesyoran berbanding pencipta kandungan asli yang lebih kecil. Kami berpendapat adalah penting untuk membetulkan perkara ini untuk memberi semua pencipta peluang yang lebih sama untuk menembusi khalayak baharu.”
Instagram memaklumkan, mereka mengubah 4 perkara untuk menangani isu itu iaitu:
- Input baharu pada kedudukan yang akan memberikan pencipta yang lebih kecil lebih banyak pengedaran.
- Menggantikan siaran semula (reposts) dengan kandungan asal dalam pengesyoran.
- Menambah label pada kandungan yang disiarkan semula, memautkan kepada pencipta asal.
- Mengalih keluar pengagregat kandungan daripada pengesyoran.
Perubahan ini akan berlaku dalam beberapa bulan akan datang di mana Meta berharap perubahan yang akan dibuat ini akan membantu Instagram menjadi tempat di mana semua pencipta mempunyai peluang yang sama.
{suggest}