Ninja Van Malaysia telah melancarkan e-panduan bertajuk “Dari Malaysia ke Asia Tenggara: Panduan Praktikal untuk Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) E-dagang yang Mengembangkan Perniagaan Melangkaui Sempadan“.
E-panduan ini dibangunkan dengan kerjasama firma penyelidikan pasaran Milieu Insight, selepas satu tinjauan yang melibatkan 1,200 pembeli di enam negara Asia Tenggara – Malaysia, Singapura, Vietnam, Thailand, Filipina, dan Indonesia – yang dijalankan pada November 2024.
Tinjauan itu mendapati jenama Malaysia popular di Asia Tenggara, dengan 67% rakyat Singapura, 46% rakyat Filipina, dan 42% rakyat Thailand membeli produk Malaysia.
Pakar industri menekankan peluang bagi perniagaan Malaysia untuk berkembang secara serantau.
“Ini menunjukkan kelebihan daya saing yang dimiliki perniagaan yang berpusat di Malaysia dalam pasaran e-dagang Asia Tenggara. Dengan kehadiran jenama Malaysia yang kukuh dan kedudukannya yang strategik di tengah-tengah Asia Tenggara, perniagaan tempatan berada dalam posisi yang ideal untuk memanfaatkan rangkaian logistik negara ini bagi pengembangan merentas sempadan yang lancar ke pasaran jiran.” Denise Wong, Ketua Rentas Sempadan di Ninja Van Malaysia. “
Tinjauan itu turut mendedahkan, selain daripada rakyat Indonesia, pembeli di seluruh Asia Tenggara secara amnya mempunyai pendapat yang baik terhadap jenama negara jiran mereka, yang menunjukkan kemungkinan tinggi untuk membeli daripada jenama di rantau ini.
{suggest}
Sumber: Siaran media Ninja Van Malaysia