TM kini memaklumkan bahawa rangkaian berasaskan tembaga atau copper akan ditamatkan mulai 28 Februari 2025, sebagai sebahagian daripada langkah menaik taraf kepada sambungan internet fiber yang lebih pantas dan stabil.
Apa maknanya?
Sekiranya mempunyai akaun Unifi Lite/Streamyx yang masih aktif, pengguna perlu menaik taraf ke perkhidmatan Unifi Broadband sebelum 28 Februari 2025. Kegagalan berbuat demikian mungkin akan menyebabkan akaun Unifi Lite/Streamyx ditamatkan.
Naik taraf ke perkhidmatan berasaskan fiber akan dijalankan secara berperingkat, dan dijangka selesai pada Mac 2025.
Apa jadi selepas tarikh tersebut?
Selepas tarikh berkenaan, kerja-kerja pemulihan rangkaian tembaga tidak lagi akan dijalankan. Untuk memastikan sambungan internet tidak terganggu, pengguna diminta untuk menaik taraf ke Unifi Broadband.
Macam mana nak naik taraf?
Menurut TM, pengguna hanya perlu klik butang “Naik Taraf Sekarang” di bawah mesej WhatsApp yang diterima daripada Unifi Care (+60 3 2240 1125) untuk mendaftar. Selanjutnya, wakil TM akan menghubungi pengguna untuk proses naik taraf.
Berapa lama proses naik taraf?
Naik taraf ke Unifi Broadband (perkhidmatan berasaskan fiber) adalah bergantung kepada ketersediaan infrastruktur di kawasan pengguna.
- Kawasan yang mempunyai infrastruktur fiber: Proses menaik taraf akan mengambil masa sehingga 14 hari bekerja.
- Kawasan tiada infrastruktur fiber: Pengguna akan dimaklumkan mengenai tarikh jangkaan ketersediaan infrastruktur di kawasan tersebut – proses pembinaan infrastruktur akan mengambil masa di antara 30 ke 180 hari bekerja.
Bayaran bulanan berubah ke?
Kelajuan dan bil bulanan pengguna tidak akan berubah. Sebaliknya, pengguna akan menikmati sambungan internet lebih stabil melalui rangkaian fiber.
Sekiranya pengguna ingin menaik taraf kelajuan, layari unifi.com.my untuk melihat tawaran dan promosi terkini.
{suggest}
Sumber: TM