{suggest}
NSRC merupakan pusat respons setempat yang menggabungkan sumber dan kepakaran daripada Pusat Pencegahan Jenayah Kewangan Nasional (NFCC), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Bank Negara Malaysia (BNM), Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), institusi perbankan serta syarikat perkhidmatan telekomunikasi bagi menerima laporan daripada mangsa penipuan siber.
https://twitter.com/BHEUU1/status/1580850799902875649
Bagi membolehkan pihak NSRC mengambil tindakan seperti menyekat pengaliran dan pelupusan wang mangsa, mereka boleh terus menghubungi talian khusus bank masing-masing yang akan beroperasi 24 jam.
Selain itu, NSRC turut menyediakan talian khusus iaitu 997 untuk melaporkan insiden penipuan siber, yang beroperasi setiap hari termasuk cuti umum, dari pukul 8.00 pagi sehingga 8.00 malam.
Dalam pada itu, orang ramai juga diingatkan untuk sentiasa berwaspada apabila dihubungi individu yang menyamar sebagai pihak berkuasa atau berkaitan apa-apa perkhidmatan yang diragui.
Gambar utama: Security Magazine
Sumber: Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang, JPM
Berkaitan
- Permohonan Baharu GKP 3.0 Secara Dalam Talian Dibuka Sehingga 15 April 2021
- Stesen MRT Laluan Putrajaya Alami Gangguan Rangkaian, Semua Transaksi TNG Digantung Sementara
- Fahmi Fadzil Dilantik Sebagai Menteri Komunikasi Digital
- Orang Awam Boleh Mohon Perjalanan Antara Negeri Melalui Aplikasi GERAK Malaysia Mulai 25 April
- Anonymous Malaysia Dakwa Serangan Siber Bermula
- AS Dilapor Tambah Sekatan Eksport Terhadap Huawei, Sasar Teknologi 4G Dan Wi-Fi 6
- Rockstar Sahkan 'Trailer' Pertama GTA 6 Akan Keluar Awal Disember Ini
- 70,000 PKS Terima Manfaat Dari Pakej Bantuan Peniaga Shopee Bernilai RM15 Juta
- Laman Web MangaDex Ditutup Sementara Waktu, Data Pengguna Mungkin Terjejas Akibat Insiden Penggodaman
- Putrajaya Uji Perkhidmatan 'Trackless Tram', Naik Percuma 1-4 Februari