Seperti yang diumumkan dalam pembentangan Bajet 2023, Pusat Respons Scam Kebangsaan atau Nationa Scam Response Centre (NSRC) kini ditubuhkan sebagai salah satu inisiatif bagi menangani kes-kes jenayah penipuan siber dengan lebih berkesan dan bersepadu.
{suggest}
NSRC merupakan pusat respons setempat yang menggabungkan sumber dan kepakaran daripada Pusat Pencegahan Jenayah Kewangan Nasional (NFCC), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Bank Negara Malaysia (BNM), Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), institusi perbankan serta syarikat perkhidmatan telekomunikasi bagi menerima laporan daripada mangsa penipuan siber.
Kenyataan Media oleh Dato Sri Dr. Haji Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen & Undang-undang) – Penubuhan National Scam Response Centre (NSRC) Sebagai Pusat Setempat Bagi Respon Segera dan Bersepadu Menangani Kes-kes Jenayah Penipuan Siber pic.twitter.com/DX8AnvqJd8
— Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang, JPM (@bheuu_jpm) October 14, 2022
Bagi membolehkan pihak NSRC mengambil tindakan seperti menyekat pengaliran dan pelupusan wang mangsa, mereka boleh terus menghubungi talian khusus bank masing-masing yang akan beroperasi 24 jam.
Selain itu, NSRC turut menyediakan talian khusus iaitu 997 untuk melaporkan insiden penipuan siber, yang beroperasi setiap hari termasuk cuti umum, dari pukul 8.00 pagi sehingga 8.00 malam.
Dalam pada itu, orang ramai juga diingatkan untuk sentiasa berwaspada apabila dihubungi individu yang menyamar sebagai pihak berkuasa atau berkaitan apa-apa perkhidmatan yang diragui.
Gambar utama: Security Magazine
Sumber: Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang, JPM