NSRC Ditubuhkan, Ini Talian Yang Boleh Dihubungi Jika Berdepan Penipuan Siber

Seperti yang diumumkan dalam pembentangan Bajet 2023, Pusat Respons Scam Kebangsaan atau Nationa Scam Response Centre (NSRC) kini ditubuhkan sebagai salah satu inisiatif bagi menangani kes-kes jenayah penipuan siber dengan lebih berkesan dan bersepadu.

{suggest}

NSRC merupakan pusat respons setempat yang menggabungkan sumber dan kepakaran daripada Pusat Pencegahan Jenayah Kewangan Nasional (NFCC), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Bank Negara Malaysia (BNM), Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), institusi perbankan serta syarikat perkhidmatan telekomunikasi bagi menerima laporan daripada mangsa penipuan siber.

https://twitter.com/BHEUU1/status/1580850799902875649

Bagi membolehkan pihak NSRC mengambil tindakan seperti menyekat pengaliran dan pelupusan wang mangsa, mereka boleh terus menghubungi talian khusus bank masing-masing yang akan beroperasi 24 jam.

Selain itu, NSRC turut menyediakan talian khusus iaitu 997 untuk melaporkan insiden penipuan siber, yang beroperasi setiap hari termasuk cuti umum, dari pukul 8.00 pagi sehingga 8.00 malam.

Dalam pada itu, orang ramai juga diingatkan untuk sentiasa berwaspada apabila dihubungi individu yang menyamar sebagai pihak berkuasa atau berkaitan apa-apa perkhidmatan yang diragui.

Gambar utama: Security Magazine

Sumber: Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang, JPM