Daripada jumlah tersebut, sebanyak 920,207 talian telah ditamatkan, manakala 457,645 telah dikemaskini dengan maklumat yang sah.
Audit pengesahan data ini telah dijalankan bersama Jabatan Pendaftaran Negara bagi mengesahkan integriti pangkalan data pelanggan talian prabayar untuk memastikan semua nombor yang aktif disahkan dengan sewajarnya.
Ia juga bertujuan bagi mengelakkan penyalahgunaan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab untuk tujuan penipuan dan seumpamanya.
Beliau turut memaklumkan Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia melalui Jabatan Penerangan Malaysia (JaPen) juga melaksanakan strategi komunikasi yang terancang melalui saluran platform media sosial rasmi JaPen bagi memastikan rakyat mendapat maklumat tepat dan sahih berkenaan penipuan siber.
Antara inisiatif yang lain untuk menyampaikan kesedaran ialah melalui pelbagai rancangan termasuk bual bicara, laporan berita, pesanan khidmat masyarakat, infografik dan sebagainya.
KKMM melalui salah sebuah agensinya, CyberSecurity Malaysia (CSM) turut berusaha menangani penipuan siber melalui pelbagai program keselamatan siber serta meningkatkan pengetahuan ancaman siber yang sentiasa berubah mengikut teknologi semasa.
Berkaitan
- Apple iPad Gen-10 Turut Diumumkan Dengan Cip A14 Bionic, Port USB-C
- Pelukis Tempatan Ini Minta Pengguna Twitter Lukis Perkara Yang Menggambarkan Malaysia, Lihat Hasilnya
- Black Shark 4 Dilancarkan - Cip Snapdragon 888, 144Hz AMOLED Dan Pengecasan 120W
- Halaman Log Masuk Akaun Google Kini Dengan 'Wajah' Baharu
- GoPro Lancar Perkhidmatan Penstriman Langsung
- Apple Mungkin Menangguhkan Pelancaran iPhone 12 Beberapa Bulan Lamanya
- iPhone 13 Akan Menggunakan Panel LTPO OLED Dari Samsung Display
- Huawei P70 Dilapor Akan Guna Sensor Kamera Sendiri
- realme Umum Barisan Produk Baharu Di IFA 2020
- YouTube TV Akan Menamatkan Sokongan Bagi Langganan Melalui App Store