{suggest}
Menurut JIM WPKL, pihaknya telah mengesan terdapat penyalahgunaan identiti oleh individu tidak bertanggungjawab yang telah memanipulasi maklumat untuk tujuan penipuan, melibatkan wang ringgit.
Modus operandi penipuan itu menawarkan perkhidmatan melepaskan orang kena tahan yang dipercayai mempunyai hubungan pekerja dengan pengguna.
Berikutan itu, JIM WPKL menegaskan pihaknya tidak sama sekali mengguna pakai hebahan melalui SMS mahupun platform pemesejan serta panggilan telefon berkaitan transaksi di dalam perkhidmatan.
Sebaliknya, urusan adalah hanya melalui panggilan telefon rasmi JIM WPKL di talian 03 62057400 ataupun alamat e-mel rasmi dengan "[email protected]" sahaja.
Dalam pada itu, orang ramai diminta berhati-hati serta menyemak sebarang kandungan mesej dan panggilan yang disyaki palsu dengan cara menghubungi JIM WPKL melalui Sistem Pengurusan Aduan Awam (SiSPAA) di pautan https://imi.spab.gov.my/eApps/system/index.do atau emel ke [email protected].
Sumber: Jabatan Imigresen Malaysia
Berkaitan
- Kerajaan Akan Pinda Akta, Bolehkan Wang Mangsa Scam Dipulangkan Lebih Awal
- MCMC: Terdapat Penyalahgunaan, Waspada Jika Terima SMS Scam Daripada 'MySejahtera'
- MCMC Sekat 1.8 Bilion Nombor Panggilan 'Scam' Sejak 2017 - Fahmi Fadzil
- K-KOMM Sedang Tinjau Kaedah Negara Jiran Untuk Kurangkan Mangsa 'Scammer'
- Hati-Hati, Ini Antara Modus Operandi Yang Digunakan Oleh 'Scammer'
- Bajet 2023: Kerajaan Tubuh Pusat Respons Scam Kebangsaan Untuk Tangani Penipuan Dalam Talian
- Belanjawan 2024: Kerajaan Peruntuk RM20 Juta Untuk Banteras Jenayah Scam
- Singapura Cadang Bank, Telco Perlu Bayar Balik Kerugian Mangsa 'Scam'
- Saluran YouTube Linus Tech Tips Digodam Oleh 'Scammer' Kriptowang
- Ini Tindakan Segera Yang Perlu Dilakukan Jika Rasa Seperti Kena 'Scam'