Menu
WISER.MY
  • Pergi ke Wiser.my
  • Berita
  • Ulasan
  • Trivia
  • Tips Gajet
  • Promosi
  • Youtube
  • Hubungi Kami
WISER.MY

Ini Tindakan Segera Yang Perlu Dilakukan Jika Rasa Seperti Kena ‘Scam’

Posted on Disember 28, 2023Disember 28, 2023

Ketika ini, pihak institusi perbankan dengan kerjasama Bank Negara Malaysia (BNM) secara meluas telah melancarkan kempen #JanganKenaScam bagi meningkatkan kesedaran kepada pengguna mengenai penipuan dalam talian.

Antaranya termasuk memberikan paparan notifikasi di peranti pengguna mengenai panduan melindungi diri daripada scammer, perkara yang perlu dielakkan dan lain-lain.

Namun, apakah langkah segera yang perlu dilakukan jika rasa seperti kena scam – contohnya telah memuat turun dan memasang fail .APK atau memberikan maklumat sulit?

{suggest}

Berikut disertakan senario dan tindakan segera yang perlu dilakukan, jika mengalami mana-mana kejadian di bawah dengan seseorang yang mencurigakan.

Senario 1

Jika anda telah berkongsi maklumat sulit seperti nama pengguna dan kata laluan, OTP/TAC/MSOS, butiran kad kredit, membenarkan akses yang tidak dikenali pada telefon atau memuat turun dan memsang fail .APK daripada sumber yang tidak dikenali, lakukan langkah berikut:

  • Laporkan ke NSRC atau hubungi talian khidmat pelanggan 24 jam bank yang digunakan
  • Laporkan kepada pihak polis secepat mungkin.

Senario 2

Jika telah berkongsi data peribadi seperti alamat rumah, nama penuh ibu, atau frasa keselamatan:

  • Tukar kata laluan dengan segera.
  • Hubungi talian khidmat pelanggan 24 jam bank anda dan laporkan tentang potensi ancaman ini.

Senario 3

Sekiranya rasa seperti telah ditipu atau kena scam, contohnya menerima panggilan/mesej mencurigakan (tapi tidak layan) atau merasakan ia percubaan scam tetapi tidak terpedaya:

  • Hubungi talian khidmat pelanggan 24 jam bank anda dan laporkan tentang potensi ancaman ini untuk bantuan.

Talian khas atau talian khidmat pelanggan

1. Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC) – talian 997 (8.00 pagi – 8.00 malam, setiap hari).

2. Talian khidmat pelanggan 24 jam bank – layari pautan INI untuk dapatkan senarai bank dan nombor telefon yang boleh dihubungi.

Untuk maklumat lebih lanjut, layari portal rasmi Jangan Kena Scam.

Sumber: Jangan Kena Scam

Cari Artikel

Buka artikel ini di Wiser.my
BUKA
©2025 WISER.MY | Powered by SuperbThemes & WordPress