Gangguan Perkhidmatan Dua Bank, BNM Minta Penjelasan

Baru-baru ini, menjelang perayaan Aidilfitri, rata-rata pengguna di Malaysia mengalami kesulitan apabila dua bank utama di negara, iaitu CIMB dan Maybank mengalami gangguan perkhidmatan.

Lanjutan daripada itu, Bank Negara Malaysia (BNM) dalam kenyataan hari ini menyatakan yang mereka mengambil serius barkaitan isu tersebut.

Biarpun gangguan perkhidmatan bagi kedua-dua bank itu telah kembali pulih, BNM meminta bank yang terbabit untuk berkomunikasi dengan pelanggan yang terjejas.

{suggest}

Ini adalah termasuk menjawab dengan segera berkaitan aduan dan pertanyaan oleh pelanggan berkaitan gangguan perkhidmatan tempoh hari.

Tambahan lagi, BNM juga mengarah dua bank tersebut untuk memberi penjelasan penuh terhadap faktor yang menyebabkan insiden itu berlaku.

Dalam pada itu, Bank Negara turut meminta semua institusi bank agar sentiasa bersedia dalam perkhidmatan perbankan setiap masa dan memenuhi kehendak dan penyeliaan BNM.

Mereka juga tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan sekiranya institusi perbankan tidak mencapai tahap perkhidmatan yang memuaskan.

Sumber: Bank Negara Malaysia