BNM Lancar Kempen e-Duit, Sasar Tingkatkan Penggunaan e-Pembayaran

Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini telah melancarkan kempen e-Duit dengan slogan "Selamat, Senang, Segera".

{suggest}

Menurut BNM, e-Duit merupakan kempen kesedaran yang bertujuan menggalakkan lebih banyak rakyat Malaysia menggunakan e-pembayaran dengan cara yang selamat. Kempen ini juga merupakan sebahagian daripada inisiatif untuk meningkatkan kesedaran orang ramai serta membina keyakinan pengguna terhadap penggunaan e-pembayaran dan seterusnya menyokong usaha pendigitalan dalam ekonomi Malaysia.



Dimaklumkan, e-Duit bukanlah instrumen pembayaran baharu yang diperkenalkan untuk transaksi pembayaran. Sebaliknya, ia merupakan sebuah kempen untuk menggalakkan penggunaan e-pembayaran, yang merangkumi semua perkhidmatan e-pembayaran di Malaysia, termasuk kad pembayaran, e-dompet serta perbankan Internet dan mudah alih.

Menerusi kempen e-Duit dan inisiatif lain oleh industri, BNM menyasarkan untuk meningkatkan bilangan transaksi e-pembayaran sebanyak sekurang-kurangnya 15% setiap tahun untuk mencapai lebih 400 transaksi e-pembayaran per kapita menjelang tahun 2026.

Sumber: BNM