{suggest}
Menurut BNM, e-Duit merupakan kempen kesedaran yang bertujuan menggalakkan lebih banyak rakyat Malaysia menggunakan e-pembayaran dengan cara yang selamat. Kempen ini juga merupakan sebahagian daripada inisiatif untuk meningkatkan kesedaran orang ramai serta membina keyakinan pengguna terhadap penggunaan e-pembayaran dan seterusnya menyokong usaha pendigitalan dalam ekonomi Malaysia.
Dimaklumkan, e-Duit bukanlah instrumen pembayaran baharu yang diperkenalkan untuk transaksi pembayaran. Sebaliknya, ia merupakan sebuah kempen untuk menggalakkan penggunaan e-pembayaran, yang merangkumi semua perkhidmatan e-pembayaran di Malaysia, termasuk kad pembayaran, e-dompet serta perbankan Internet dan mudah alih.
Menerusi kempen e-Duit dan inisiatif lain oleh industri, BNM menyasarkan untuk meningkatkan bilangan transaksi e-pembayaran sebanyak sekurang-kurangnya 15% setiap tahun untuk mencapai lebih 400 transaksi e-pembayaran per kapita menjelang tahun 2026.
Sumber: BNM
Berkaitan
- BNM: Jangan Padam Mesej Yang Dihantar Oleh 'Scammer'
- BNM: Tiada Perancangan Untuk Keluarkan Mata Wang Digital Bank Pusat Dalam Masa Terdekat
- BNM Keluar Kenyataan Berhubung Notis FinTIP Yang Tular
- Kongsi Kata Laluan Akaun Bank Dengan Kawan Rapat Tingkat Risiko Penipuan, Termasuk Diperalat - BNM
- BNM Adakan Sidang Media Secara Maya Buat Pertama Kali
- Elak Imbas Kod QR Yang Mencurigakan - BNM
- BNM: Kaji Dengan Teliti Terma Dan Syarat Sebelum Mohon SLoan