China sebelum ini telah melancarkan prototaip kereta api maglev teknologi superkonduktor suhu tinggi (HTS) pada 2021. Prototaip itu dilancarkan di wilayah Chengdu dan dikatakan bahawa ia mampu mencapai kelajuan sehingga 385 batu sejam (620 km/j).
Tetapi kini, China dilaporkan telah menyelesaikan ujian demonstrasi sistem pengangkutan maglev berkelajuan ultra tinggi (UHS) baharu, menandakan satu lagi pencapaian bagi kereta api yang boleh bergerak pada kelajuan sehingga 621 batu sejam (1,000 km/j).
Ujian demonstrasi itu dijalankan di wilayah Shanxi di utara China, menurut laporan media tempatan.
Sistem pengangkutan itu telah dibangunkan bersama Perbadanan Sains dan Industri Aeroangkasa China Limited dan Shanxi, menurut laporan itu.
Ini merupakan percubaan berskala penuh pertama untuk sistem pengangkutan levitasi magnetik tiub vakum rendah UHS.
Pelbagai laporan oleh akhbar harian China telah menyatakan bahawa ujian demonstrasi itu berjaya dan ia mencapai hasil yang diingini.
Ujian itu dijalankan oleh kenderaan maglev superkonduktor dalam saluran paip sepanjang 2 km dengan persekitaran vakum rendah.
Ini menunjukkan bahawa kereta api tersebut mempunyai teknologi dan mekanisme yang canggih untuk memastikan perjalanan yang selamat dan selesa untuk penumpang dan barang yang dibawa.
Ujian demonstrasi juga mendedahkan bahawa kelajuan maksimum dan ketinggian suspensi kenderaan maglev dikekalkan dan kekal dalam julat nilai pratetap.
Laporan itu juga menyatakan bahawa semua sistem beroperasi seperti yang dikehendaki, dan pergerakan sebenar kereta api adalah selaras dengan trajektori, yang telah dipastikan secara teori.
Pembinaan sistem pengangkutan maglev UHS telah bermula di Daerah Yanggao pada April 2022.
Ia menyepadukan teknologi aeroangkasa dengan teknologi pengangkutan kereta api darat, bertujuan untuk mencapai kelajuan kereta api 1,000 km/j.
Pada masa hadapan, sistem itu boleh digunakan untuk pengangkutan seperti perjalanan dari Beijing ke Shanghai dalam masa kira-kira satu setengah jam sahaja.
{suggest}
Sumber: Interesting Engineering, CGTN