Semua Urusan Di Aplikasi MyJPJ Dijangka Boleh Guna Sepenuhnya Pada 2025

Semua urusan perkhidmatan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang disediakan menerusi aplikasi MyJPJ, termasuk pembaharuan lesen memandu dan lesen kenderaan motor (LKM), dijangka dapat digunakan sepenuhnya menjelang 2025.

{suggest}

Ketua Pengarah JPJ Datuk Rospiagos Taha berkata sasaran tersebut adalah selaras dengan hasrat jabatan berkenaan ke arah pendigitalan sepenuhnya menjelang tahun tersebut. Bagaimanapun, ia bergantung kepada kekuatan sistem dibangunkan dalam aplikasi MyJPJ.

Beliau berkata setakat ini hanya beberapa urusan perkhidmatan dapat dilakukan orang awam menerusi aplikasi itu, antaranya semakan lesen memandu dan LKM, semakan saman dan semakan mata demerit.

Ketika ini, pihaknya dalam proses interim dan sedang melaksanakan projek perintis bagi urusan pembaharuan LKM dan lesen memandu dalam kalangan warga JPJ bagi menilai tahap kestabilan sistem yang dibangunkan menerusi aplikasi itu.

Mengulas lanjut, beliau berkata proses interim berkenaan memberi peluang kepada orang awam menggunakan perkhidmatan JPJ sama ada menerusi aplikasi MyJPJ atau berurusan di kaunter perkhidmatan JPJ.

Sumber: BERNAMA