Sejak Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC) beroperasi mulai 12 Oktober 2022 sehingga Ogos 2024, sebanyak 122,603 panggilan diterima merangkumi aduan berkaitan kes penipuan dan khidmat nasihat kepada orang ramai.
Kementerian Kewangan menjelaskan berdasarkan aduan yang diterima itu, jumlah kerugian yang dialami mangsa adalah sebanyak RM371 juta.
Bank Negara Malaysia (BNM) telah menetapkan keperluan untuk bank memastikan kawalan dan standard keselamatan aktiviti perbankan dalam talian sentiasa diperkukuh selaras dengan amalan industri terbaik. Langkah ini telah pun menunjukkan impak positif…berjaya membantu institusi kewangan menyekat transaksi tidak sah dan mencurigakan bernilai RM383 juta bagi tahun 2023.
Trend kes penipuan secara phishing (pancingan data) dan malware (perisian hasad) yang dilaporkan kepada NSRC juga telah menunjukkan penurunan.
MOF menjelaskan BNM akan meneruskan usaha untuk mengukuhkan lagi keselamatan perkhidmatan internet dan mudah alih, antaranya langkah menambah baik dasar Electronic Know Your Customer (e-KYC) bagi mengukuhkan pengesahan identiti untuk membanteras jenayah akaun keldai.
Dalam pada itu, BNM dan institusi kewangan juga telah membangunkan Portal Fraud Kebangsaan (NFP) untuk memperkukuh keupayaan pengesanan dana oleh NSRC.
{suggest}
Sumber: BERNAMA