Berdasarkan kepada laporan terkini oleh Rakan Penyelidik Perisikan Pengguna (CIRP) mengenai perkhidmatan penstriman TV, Netflix mendominasi carta perkhidmatan penstriman utama.
Malah, didapati kira-kira tiga perempat daripada pelanggan Apple menggunakannya. Ia jauh berbeza dengan servis dari Apple sendiri menerusi Apple TV yang hanya menduduki tempat ke-7 daripada 8 perkhidmatan penstriman utama.
Hulu dan Amazon Prime yang masing-masing di tempat ke-2 dan ke-3 tidak jauh beza, didapati berjaya merobek kira-kira 60% ke dalam pangkalan pelanggan Apple.
Tambahan lagi, penyedia hiburan yang lebih kecil juga turut mengatasi Apple, dengan 35% hingga hampir 50% memilih untuk melanggan Disney+, Peacock dan Paramount+.
Manakala Max (dahulunya HBO) pula mempunyai bahagian yang lebih kecil, iaitu kira-kira satu perempat daripada pelanggan Apple.
CIRP menyimpulkan bahawa Apple TV akan kekal sebagai perniagaan sampingan untuk Apple. Namun, apabila jualan perkakasan terus perlahan, Apple akan lebih bergantung pada hasil perkhidmatan, termasuk Apple TV, untuk pertumbuhan dan keuntungan.
Pelaburan Apple dalam sukan langsung, terutamanya Major League Soccer dan Sunday Night Major League Baseball adalah satu langkah ke arah itu, tetapi Amazon Prime Video telah pun membuat tawaran yang kelihatan lebih besar menerusi NFL dan NBA.
{suggest}
Sumber: CIRP