Tatkala membuat panggilan telefon kita sudah pasti akan cepat-cepat memutuskan talian kerana tidak mahu memasuki peti mel suara. Ya, kebanyakkan daripada kita tidak menyukai peti mel suara kerana ia anda dikenakan caj yang kadangkala diluar jangkaan.
Kebiasaannya, peti mel suara ini diaktifkan secara automatik ketika mula melanggan perkhidmatan prabayar atau pasca bayar dari syarikat-syarikat telco.
Walaupunbegitu, anda masih boleh mematikan servis itu dengan beberapa langkah seperti sistem bantu-diri pada telefon atau mendapatkan bantuan dengan menghubungi perkhidmatan pelanggan telco anda.
Berikut merupakan cara untuk mematikan servis peti mel suara mengikut telco.
*PP = Perkhidmatan Pelanggan
*PPO = Perkhidmatan Pelanggan Online
Celcom
- Dail 1111
- Maklumat untuk pengguna (Ada)
Maxis
- Hubungi PP & PPO
- Maklumat untuk pengguna (Tiada)
Digi
- Hubungi PP MyDigi
- Dail *128#
- Maklumat untuk pengguna (Ada)
UMobile
- Hubungi PP
- Maklumat untuk pelanggan (Ada)
Webe
- Tiada servis peti mel suara
- Maklumat untuk pelanggan (Tiada)
Red One
- Hubungi PP
- Maklumat untuk pelanggan (Tiada)
Altel
- Hubungi PP
- Maklumat untuk pelanggan
XOX Mobile
- Hubungi PP
- Maklumat untuk pelanggan (Tiada)
Tune Talk
- Hubungi PP
- Dail *111#
- Maklumat untuk pelanggan (Ada)
Sekiranya adan mempunyai masalah yang belum selesai walaupun sudah membuat aduan kepada telco, anda boleh memanjangkan perkara tersebut ke [email protected] atau talian hotline di 1800-18-2222.
Sumber: Consumer Forum Malaysia