Telekom Malaysia Berhad (TM) dalam laporanĀ kewangan bagi tahun berakhir 31 Disember 2024 (FY2024) memaklumkan bahawa mereka telah mencatat peningkatan keuntungan operasi (EBIT) dan keuntungan selepas cukai serta kepentingan bukan kawalan (PATAMI).
TM berkata, pendapatan operasi mereka telah meningkat sebanyak 0.2% kepada RM11.71 bilion, manakala EBIT naik 11.3% kepada RM2.33 bilion, didorong oleh produk berkeuntungan tinggi, kos operasi lebih rendah dan kecekapan operasi.
Pertumbuhan ini juga didorong oleh strategi pengambilan dan pengekalan pelanggan yang kukuh melalui kempen UniVerse.
Inisiatif seperti Unifi UniVerse, menerusi segmen B2C TM (Unifi) terus mengukuhkan kedudukannya dengan peningkatan 1.5% pelanggan jalur lebar tetap kepada 3.179 juta pada FY2024.
Segmen mudah alih juga berkembang dengan penawaran pascabayar dan prabayar yang dipertingkatkan, termasuk 200GB 5G Monthly Data Pass untuk pelanggan UNI5G Postpaid 39 dan pelan UNI5G WOW Prepaid.
TM turut menumpukan kepada peluang pertumbuhan baharu seperti pusat data hiperbersambung, kecerdasan buatan (AI) dan GPU-as-a-Service (GPUaaS), selari dengan aspirasinya untuk menjadi Kuasa Digital menjelang 2030.
{suggest}
Sumber: TM