Discord sebelum ini telah mengesahkan bahawa pihak ketiga yang menyediakan sokongan data pelanggan mereka telah digodam.
Dianggarkan 70,000 data pengguna mereka di seluruh dunia berisiko terdedah, termasuk gambar kad pengenalan yang dihantar untuk pendaftaran umur.
Data lain yang mungkin terjejas termasuklah nama, emel, nama pengguna Discord, sejarah pembelian, dan mesej dengan ejen sokongan.
Walau bagaimanapun, dalam kenyataan yang dikemas kini Discord menyatakan bahawa serangan ini tidak melibatkan sistem utama, tetapi menjejaskan data pengguna yang pernah berhubung dengan pasukan Sokongan Pelanggan atau Trust & Safety.
Tiada kata laluan, nombor penuh kad kredit, atau aktiviti umum dalam Discord yang terlibat.
Ekoran insiden itu, sebagai tindak balas, Discord dengan segera membatalkan akses penyedia sokongan pelanggan ke sistem tiket mereka dan terus melancarkan siasatan dalaman, dan bekerjasama dengan pihak berkuasa bagi menyiasat insiden ini.
Pengguna yang terjejas akan menerima emel rasmi dari [email protected].
Discord menasihatkan pelanggan mereka agar berhati-hati terhadap mesej mencurigakan dan menegaskan pelanggan tidak akan dihubungi oleh pihak mereka melalui telefon.
{suggest}