BNM: Jangan Padam Mesej Yang Dihantar Oleh 'Scammer'

Sejak kebelakangan ini, sering kali kita mendengar di laman media sosial mengenai penipuan dalam talian, yang melibatkan kehilangan wang ribuan ringgit daripada akaun simpanan bank. Bagi membendungnya, pihak kementerian dan pelbagai agensi kian bergiat aktif untuk menguar-uarkan kepada orang ramai supaya lebih berhati-hati.

{suggest}

Terbaru, pihak Bank Negara Malaysia (BNM) melalui ciapan di Twitter menyatakan agar pengguna sentiasa berwaspada. Penipu mungkin akan meminta pengguna untuk memadam mesej yang dihantar oleh mereka, atau adakalanya kita sendiri memadam mesej yang tidak penting.

Akan tetapi, perlu diketahui jika berlaku penipuan dalam talian, mesej yang dihantar oleh pihak mereka boleh digunakan sebagai bukti.



Sebagai tambahan, BNM turut menasihatkan orang ramai untuk menghubungi CCID Scam Response Centre melalui talian 03-2610 1559/1599 atau BNMTELELINK menerusi talian 1-300-88-5465.

Sumber: BNM