Apple tidak lagi merancang untuk mewujudkan “perkhidmatan langganan perkakasan” untuk membolehkan pengguna iPhone memiliki model iPhone baharu setiap tahun.
Bloomberg melaporkan bahawa matlamat servis itu adalah “untuk menjadikan memiliki iPhone seperti melanggan aplikasi,”
Jadi, daripada membayar iPhone secara langsung atau mendaftar untuk pelan ansuran, pelanggan akan mempunyai yuran bulanan yang akan dibilkan ke akaun Apple yang mereka gunakan bagi memuat turun aplikasi dan melanggan perkhidmatan.
Pelanggan kemudiannya boleh menukar iPhone mereka dengan model baharu setiap tahun.
Seperti program Apple Pay Later yang kini tidak berfungsi, langganan perkakasan akan menggunakan infrastruktur kewangan dalaman dan berdasarkan pinjaman yang disediakan oleh syarikat itu sendiri. Awal tahun ini, Apple menggunakan perkhidmatan langganan iPhone sebagai ujian untuk pekerja dalam kumpulan Paynya. Pasukan yang bekerja pada pengebilan App Store dan kedai dalam talian juga terlibat.
Program ini pada mulanya sepatutnya dilancarkan pada penghujung 2022 tetapi ditangguhkan sehingga 2023 dan seterusnya.
Projek itu dilaporkan mengalami kelewatan kerana masalah perisian dan kebimbangan kawal selia. Tetapi projek itu kini telah dihentikan.
{suggest}
Sumber: 9to5Mac