Sebahagian besar kes yang diterima pula adalah berkaitan dengan kandungan internet mahupun media sosial iaitu sebanyak 518 kes.
Ia merupakan 71% daripada jumlah keseluruhan kes yang diterima oleh Biro Aduan sehingga 31 Disember 2022 yang lalu.
Malah Biro Aduan turut mendedahkan terdapat peningkatan terhadap kes media baharu yang diterima iaitu sebanyak 412 kes berbanding pada 2021 dahulu.
Berikut adalah pecahan kes media sosial bagi setiap platform:
- WhatsApp - 204 kes
- Facebook - 130 kes
- Instagram - 68 kes
- TikTok - 13 kes
- Twitter - 6 kes
Aduan yang diterima pula terdiri daripada buli siber, penyalahgunaan maklumat peribadi, ‘Love Scams’ dan hantaran yang menyinggung agama; juga beberapa laporan yang berkaitan dengan pelbagai isu yang tular sepanjang tahun lalu.
Forum Kandungan menasihatkan pengadu untuk terlebih dahulu membuat laporan terus kepada pentadbir setiap platform dengan menggunakan saluran yang telah disediakan oleh platform tersebut.
Tetapi jika aduan yang dibuat tidak ditangani, aduan boleh dibuat kepada Forum Kandungan di https://contentforum.my/make-a-complaint atau kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) di https://aduan.skmm.gov.my .
Sementara bagi aduan yang bersifat jenayah pula, pengadu akan dinasihatkan untuk melaporkan terus kepada pihak berkuasa yang berkaitan. Sebagai contoh, bagi kes yang berkaitan dengan penipuan, mereka akan dirujuk kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) atau Pusat Respons Scam Penipuan Kebangsaan (NSRC).
Kes yang berkaitan dengan kandungan yang melibatkan perkauman, agama dan Institusi Diraja akan ditangani oleh MCMC dan disiasat di bawah undang-undang yang berkaitan termasuk Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.
{suggest}
Sumber: Media Forum Kandungan
Berkaitan
- Lebih Separuh Aduan Diterima MCMC Adalah Berkaitan Berkongsi Kandungan Lucah - Menteri
- Bakal Lancar Fon Telinga TWS Terbaru, Huawei Ajak Sertai Peraduan “Teka & Menang”
- Penduduk Di 50 Daerah Ini Paling Banyak Membuat Aduan Masalah Rangkaian Telekomunikasi Di Malaysia
- AirAsia Terima Aduan Tertinggi Setakat Jun 2022 - MAVCOM
- Menteri Pengangkutan Lancar Aplikasi Baharu, Memudahkan Pengguna Buat Aduan
- Seorang Pengguna Ditangkap Kerana Membuat Panggilan Aduan Sebanyak 24 Ribu Kali
- MCMC Menafikan Penglibatan Peraduan Anjuran Sebuah Syarikat Telekomunikasi
- Lebih Daripada 11 Ribu Aduan Sudah Dikendalikan SKMM Setakat 6 Bulan Pertama Tahun Ini
- Ketika Ini Hanya 8 Kawasan Ini Sahaja Yang Boleh Melanggan Pakej Perpaduan PPR/ PA @MyKabel
- Aduan Terhadap Keupayaan Capaian Rangkaian 4G Masih Tinggi