Meta pada Jumaat mengumumkan bahawa pengguna Facebook dan Instagram di United Kingdom kini boleh membeli langganan tanpa iklan, melanjutkan model yang sudah diperkenalkan di Eropah bagi mematuhi peraturan.
Dalam beberapa minggu akan datang, pengguna di UK boleh memilih untuk tidak menerima iklan peribadi dengan membayar yuran bulanan sebanyak £2.99 (AS$4) melalui web, atau £3.99 menerusi aplikasi iOS dan Android.
Gergasi teknologi dari Amerika Syarikat itu berkata langkah ini diambil “berdasarkan panduan pengawalseliaan UK baru-baru ini,” sambil menegaskan bahawa model langganan memberi pilihan kepada pengguna sama ada mahu membenarkan iklan diperibadikan atau tidak.
Harga langganan di UK lebih rendah berbanding Kesatuan Eropah, di mana langganan tanpa iklan bermula pada kadar 5.99 euro (AS$7) sebulan.
Meta mula memperkenalkan pilihan tanpa iklan di EU pada akhir 2023 untuk mematuhi peraturan lebih ketat bagi mengawal kuasa syarikat teknologi gergasi.
Syarikat itu lama meraih keuntungan daripada penjualan data pengguna kepada pengiklan, namun model perniagaan tersebut telah mencetuskan banyak pertikaian dengan pengawal selia berkaitan privasi data.
Tahun lalu, pengawal selia data Eropah memutuskan bahawa Meta tidak boleh memaksa pengguna membayar demi hak perlindungan data, menyebabkan syarikat itu menyesuaikan modelnya.
Pada Jumaat, Meta mengkritik “campur tangan berlebihan” pengawal selia di EU, yang memaksanya menyediakan versi platform dengan iklan “kurang diperibadikan”.
Namun begitu, Meta memuji pendekatan konstruktif pihak berkuasa privasi UK, Pejabat Pesuruhjaya Maklumat (ICO), yang menyatakan bahawa pilihan langganan itu membolehkan Meta mematuhi undang-undang UK. – AFP
{suggest}