Menteri Kerja Raya Dato Sri Alexander Nanta Linggi sebentar tadi memberitahu bahawa 5 tol lagi turut akan menjalankan sistem pembayaran terbuka iaitu menerima kad debit/kredit.
5 tol lagi dengan sistem pembayaran terbuka
- Lebuhraya Damansara – Puchong (LDP)
- Skim Penyuraian Trafik KL Barat (SPRINT)
- Lebuhraya Shah Alam (Kesas)
- Terowong SMART
- Lebuhraya Kuala Lumpur – Putrajaya (MEX)
Minggu lalu, kementeriannya mengesahkan bahawa 5 tol akan menerima pembayaran kad debit/kredit iaitu salah satu bayangan untuk memecahkan monopoli Touch ‘n Go.
PLUS kemudian sahkan Lebuhraya BKE turut akan mengamalkan sistem tersebut.
Ini bermakna ia sudah menjumlahkan 11 tol akan menerima pembayaran selain disediakan oleh Touch ‘n Go.
Sistem pembayaran terbuka ia akan mula dilaksana bermula September 2023.
6 tol diumumkan minggu lalu
- Lebuhraya Sungai Besi (BESRAYA)
- Lebuhraya Baru Pantai (NPE)
- Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH)
- Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE)
- Jambatan Pulau Pinang
- Lebuhraya Butterworth-Kulim (BKE)
Katanya, sistem pembayaran yang menerima pembayaran selain Touch ‘n Go ialah salah satu persediaan untuk beralih pada sistem tol MLFF.
Dalam kenyataan Menteri hari ini, Lebuhraya Sungai Besi (BESRAYA( telah dipilih sebagai lokasi untuk pelaksanaan percubaan proof of concept (POC) MLFF yang pertama.
Kalau pembayaran bermula pada September, fasa percubaan MLFF di BESRAYA pula akan mula berjalan pada penghujung Oktober 2023.
{suggest}
Kementerian juga sedang mengadakan rundingan bersama syarikat konsesi yang lain bagi mendapatkan satu lagi lebuhraya bagi pelaksanaan POC MLFF. Keputusan lokasi POC kedua ini akan beliau umumkan dalam masa terdekat.
Sumber: Dato Sri Alexander Nanta Linggi