Cerita tentang hasrat kerajaan untuk laksanakan sistem baharu, tol tanpa palang atau multi-lane free flowing (MLFF) pada 2025 ini bukan baru sebulan dua tapi sudah bertahun-tahun.
Kata Menteri, langkah seterusnya adalah rundingan bersama semua syarikat konsesi tol mengenai bagaimana ia akan dilaksanakan.
“Kita akan mewujudkan command centre (pusat arahan) diuruskan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) yang perlu integrasi dengan semua majlis perbandaran atau bandar raya,” katanya.
Dalam dokumen disediakan PLUS berkenaan RFID dulu pun, telah dinyatakan RFID ialah persediaan untuk ke arah sistem tol tanpa gantri ini.
Menurut Paul Tan, kerajaan pada 2009 dulu berkata sistem MLFF sudah pun diuji dan cadangannya akan sedia hujung tahun.
{suggest}
Pada 2015, Mitsubishi Heavy Industries (MHI) juga telah melaksanakan proof of concept di sebuah kawasan dimiliki Technology Park Malaysia.
Tahun 2019 pula, Malaysian Association of Highway Concession Companies (MAHCC) berkata semua lebuh raya akan beralih ke sistem tol tanpa palang dalam masa 3 tahun apabila RFID dilaksanakan seluruh negara.
Tahun lalu, Green Packet berkata ia akan menjalankan teknologi ini di BESRAYA pada awal 2022.
Sumber: BERNAMA, Paul Tan
Berkaitan
- Tolak Tawaran RM20 Ribu, Elon Musk Sekat Remaja Yang 'Stalk' Jet Beliau
- Pengecualian Tol Sempadan Malaysia-Singapura Dikuat Kuasa Bermula 1 April 2022
- Lagi 5 Tol Dipilih Untuk Terima Kad Debit, BESRAYA Jadi Yang Pertama Cuba MLFF
- Kadar Tol GCE, AKLEH, LKSA, SILK Turun Mulai 20 Oktober, Lagi 2 Lebuh Raya Pada 1 Jan 2023
- RFID Di Plaza Tol Bukan Di Bawah Kementerian Pengangkutan - Anthony Loke
- PLUS Uji Pembayaran Tol Dengan Kad Kredit/Debit
- Touch 'n Go Kemas Kini Status Berkenaan Masalah Di Tol Beberapa Jam Lalu
- Spritzer Perkenal Botol Air Mineral Tanpa Label, Unik Dan Mesra Alam
- Thailand Kuat Kuasa Pembayaran Tol Guna Nombor Plat, Ujian Rintis Hanya Sebulan
- Sebulan Sebelum Tol Sesak Sebab Raya Tapi Kos RFID Masih Kekal RM35