Pelaksaan caj itu dibuat bersama bersama Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) lain selain Petaling Jaya dan ianya bukanlah satu diskriminasi atau penindasan yang dikenakan kepada warga asing.
Malah SSDU menegaskan bahawa caj RM0.90 itu amatlah rendah jika dibandingkan dengan kelengkapan bas yang mempunyai penghawa dingin, selesa, dan bersih.
SSDU menyatakan, inisiatif kemudahan 'Bas Smart Selangor' adalah sebagai pengangkutan awam yang selesa dan percuma ditawarkan khususnya kepada warganegara Malaysia yang berada di Negeri Selangor.
Justeru, perkhidmatan bas Smart Selangor secara percuma kepada warganegara ini sepatutnya dilihat sebagai satu inisiatif ‘eksklusif’ di bawah kerajaan Negeri Selangor untuk rakyat menikmati limpahan kemudahan awam yang disediakan.
Sementara langkah mengenakan caj kepada warga asing pula sebenarnya adalah satu kaedah biasa sesebuah kerajaan bagi membezakan keistimewaan antara warganegara dan rakyat asing menggunakan perkhidmatan yang disediakan oleh pihak kerajaan.
Persamaan ini boleh dilihat sama seperti perkhidmatan Hospital atau Klinik Kesihatan dimana caj juga dikenakan agak berbeza kepada warga asing.
Sumber: Media SSDU
Berkaitan
- 6 Syarat Bagi Melayakkan Anda Memohon Skim Internet Selangor M40 Yang Akan Dibuka Mulai Esok
- Selangor Bakal Membuka Sekolah Digital Pada Ogos Tahun Ini
- Penjelasan Mufti Selangor Tentang Isu Pembayaran Zakat Melalui Shopee
- Selangor Menawarkan Data Internet Percuma Selama Setahun
- Celcom Akan Menjalankan Penyelenggaraan Rangkaian Di 9 Lokasi Di Negeri Selangor Bermula 12.10 Pagi Nanti
- Selangor Akan Menjadi Pemangkin Negeri Pintar Menjelang 2025
- Gangguan Bekalan Elektrik Di Sekitar Kawasan Klang, Selangor
- Selangor Bakal Dilengkapi Lebih 1,500 WiFi Lagi Sebelum Berakhir Tahun Ini
- Selangor Terima Layanan 'VVIP' Untuk Pembangunan Infrastruktur Rangkaian 5G
- Aplikasi Smart Selangor Parking Jimatkan Penggunaan Kertas, Semakin Dapat Sambutan