iPhone Memacu Apple Kembali Sebagai Jenama Paling Bernilai Di Dunia Bagi Tahun 2022

Dalam Laporan Global 500 2022 telah menobatkan kembali Apple Inc. sebagai jenama paling bernilai di dunia.

Global 500 menyatakan, iPhone menyumbang kira-kira separuh daripada jualan jenama itu.

Bagaimanapun tahun ini menyaksikan Apple memberi lebih perhatian kepada rangkaian produknya yang lain dengan kehadiran generasi baharu
iPad, menaik taraf iMac dan pengenalan AirTags.

Malah rangkaian perkhidmatan lainnya juga daripada Apple Pay hingga Apple TV telah berubah dengan menjadi semakin penting kepada kejayaan jenama itu.

"...Apple mengetahui kepentingan menyelaraskan kehendak pelanggannya untuk mengekalkan ekuiti jenama." Global 500.

Brand 500 menganggarkan Apple bernilai USD355.1 bilion (~RM1.678,4) dalam tahun 2022.

Diikuti oleh Amazon bernilai USD350.3 bilion (~RM1.654 trilion) dan Google USD263.4 (~RM1.243 trilion).

Berikut adalah infografik 100 jenama paling bernilai di dunia menurut Global 500:-



 

Sektor teknologi dan perkhidmatan menjadi sektor paling bernilai di dunia dengan dianggarkan bernilai USD2 trilion (~RM9.46 trilion).



Sumber: Visual Capitalist, Global 500