Insiden Pencerobohan Data iPay88 Tidak Libatkan Kelemahan Sistem Institusi Perbankan - BNM

Selepas insiden pencerobohan data yang diumumkan oleh iPay88 (M) Sdn. Bhd, Bank Negara Malaysia (BNM) menyatakan bahawa ia tidak melibatkan kelemahan dalam sistem institusi perbankan.

Sebaliknya pencerobohan itu hanya berpunca daripada dan terbatas pada sistem pembayaran kad iPay88 sahaja.

Walaubagaimanapun, BNM menegaskan bahawa siasatan forensik masih dijalankan.

BNM dalam satu kenyataan media hari ini menjelaskan, institusi kewangan di Malaysia mengamalkan kaedah pengesahan yang mantap bagi transaksi kad secara dalam talian, termasuk memaklumkan pemegang kad dengan segera untuk pengesahan lanjut apabila terdapat transaksi yang dianggap lebih berisiko.

{suggest}

Berikutan insiden itu, BNM telah mengarahkan bank-bank untuk segera memaklumkan pemegang kad yang terlibat tentang langkah-langkah perlindungan tambahan yang akan diambil untuk terus melindungi pengguna daripada risiko penipuan transaksi atau transaksi tanpa kebenaran.

Bank-bank juga telah mempertingkatkan pengurusan risiko penipuan serta memantau aktiviti yang mencurigakan atau aktiviti penipuan yang menggunakan kad-kad yang terlibat.

Pelanggan juga dinasihatkan untuk segera memaklumkan kepada bank pihak jika terdapat transaksi luar daripada kebiasaan atau transaksi tanpa kebenaran yang menggunakan kad mereka.

Sumber: Bank Negara Malaysia