Honda telah melancarkan CR-V e:FCEV (fuel cell electric vehicle) secara pajakan di Jepun.
SUV kompak baharu itu ialah kenderaan elektrik sel bahan api hidrogen hibrid plug-in pertama di negara Jepun dengan keupayaan jarak sejauh 621 kilometer.
CR-V e:FCEV ini menampilkan sel bahan api generasi kedua Honda, yang menggunakan polimer pepejal dan menjana 92.2 kW elektrik.
Dua unit tangki 53 liter terletak di bawah tempat duduk belakang dan unit 56 liter di belakang tempat duduk belakang bagi menyimpan hidrogen termampat pada tekanan tinggi 70 MPa dan mengedarkannya melalui sel bahan api itu.
Pengguna boleh mengisi kira-kira 4.3 kg hidrogen dalam tangki bahan api hidrogen CR-V e:FCEV, dalam masa kira-kira 3 minit sahaja.
Honda juga menggunakan pek bateri lithium-ion 17.7 kWj dalam SUV kompak itu yang boleh dicas kuasa pada 6.4 kW menggunakan pengecas AC dengan penyambung Type 1 dalam masa kira-kira 2.5 jam.
Dengan pek bateri dicas penuh dan tangki hidrogen diisi sepenuhnya, Honda menganggarkan pengguna boleh memandu CR-V e:FCEV sehingga 621 km tanpa henti.

Jarak yang disediakan dari bateri sahaja dianggarkan sekitar 61 kilometer berdasarkan WLTP (Prosedur Ujian Kenderaan Ringan yang diselaraskan di seluruh dunia).
Honda menggunakan motor segerak AC MCF91 yang menghasilkan 130 kW dan tork 310 Nm dalam FCEV hidrogen hibrid plug-in ini.
CR-V e:FCEV spesifikasi Jepun ini juga dilengkapi sambungan bekalan kuasa DC (CHAdeMO) di ruang bagasi.
Menurut Honda, pelanggan boleh memasang peranti bekalan kuasa mudah alih untuk menggerakkan isi rumah umum selama kira-kira empat hari semasa kecemasan, sebagai contoh.
Kaedah ini menarik tenaga daripada pek bateri dan sistem sel bahan api.

Honda CR-V e:FCEV baharu ini dikilangkan di Pusat Pembuatan Prestasi (PMC) di Marysville (Ohio), Amerika Syarikat. Pembuatan Sistem Bahan Api Sel nya pula 50:50 adalah dengan usaha sama Honda dan GM bagi membekalkan sel bahan api untuk FCEV hidrogen hibrid plug-in SUV ini.
Sementara tangki hidrogen, bateri voltan tinggi dan bahagian lain pula adalah daripada pelbagai syarikat di Jepun, China dan negara Asia yang lain. Sebagai contoh, Jerman Vitesco Technologies pembekal yang membuat rangkaian kuasa di Tianjin, China.
Honda menawarkan CR-V e:FCEV secara pajakan di Jepun di 36 wilayah dengan harga ¥8,094,900 (~RM247,703).
{suggest}
Sumber: Honda Japan