Dirangsang oleh kadar pembangunan pesat China dalam teknologi kecerdasan buatan (AI), lebih banyak syarikat telah terjun ke dalam perniagaan AI seperti menghasilkan haiwan peliharaan simulasi AI dengan penampilan comel yang dilaporkan semakin popular di kalangan pengguna China.
Zhang Yi, Ketua Pegawai Eksekutif Institut Penyelidikan iiMedia, memberitahu Global Times bahawa permintaan pengguna untuk sokongan emosi dan keupayaan teknologi AI semasa menjadikan produk seperti ini sebagai perniagaan berpotensi berkembang lebih besar.
Seorang pelajar di Beijing berusia 20-an bernama Zhang, yang juga peminat teknologi AI, memberitahu Global Times bahawa dia membeli “Boo Boo,” haiwan peliharaan robot simulasi AI yang dibangunkan oleh Genmoor Technology yang berpangkalan di Hangzhou.
“Saya mula-mula mengetahui tentang produk itu semasa penyiasatan tugasan utama dan mengingatinya. Saya memutuskan untuk membelinya kerana ingin tahu, tetapi terutamanya kerana penampilannya yang gebu yang comel dan warna bulunya, yang sama seperti anjing saya.” Zhang.
Boo Boo kini boleh didapati di platform e-dagang China Taobao pada harga 1,399 yuan (~RM858.99).
Genmoor Technology di laman rasminya menyatakan, “Boo Boo bukan sekadar mainan. Ia juga raja planet Kesepian …”. Menurut syarikat itu, pergerakan Boo Boo dimungkinkan oleh sistem kawalan yang kompleks.
Lebih 300 unit telah dijual, dengan kadar maklum balas positif 100 peratus dalam tempoh tiga bulan yang lalu. Seorang pekerja berkata bahawa ia telah habis dijual beberapa minggu lalu dan kini stok diisi semula.
Haiwan peliharaan robotik AI boleh mengembangkan emosi yang berbeza berdasarkan interaksinya dengan pemiliknya dan membuat bunyi seperti haiwan peliharaan, kata kakitangan itu, sambil menyatakan bahawa ia tidak sesuai untuk kanak-kanak di bawah umur tiga tahun.
Zhang menyatakan bahawa kelebihan mempunyai haiwan peliharaan AI ialah ia tidak memerlukan perbelanjaan tambahan untuk makanan dan pembasmi cacing, atau peru luangkan masa untuk berjalan-jalan dengannya setiap hari.
Tapi tetap menyatakan bahawa ia masih kekurangan fleksibiliti interaksi dan persahabatan sebenar jika dibandingkan dengan anjing atau kucing sebenar.
Dilancarkan oleh syarikat Jepun Casio dan syarikat permulaan Vanguard Industries pada 2021, haiwan peliharaan AI Moflin mula dihantar pada 7 November 2024.
Menurut laporan media, ia mendapat permintaan tinggi selepas dikeluarkan dan kehabisan stok di banyak wilayah Jepun.
Di pasaran domestik, siri robot berkaki empat BabyAlpha yang dibangunkan oleh firma teknologi China WEILAN memberi tumpuan kepada pelbagai fungsi dengan “personaliti” AI, keupayaan untuk belajar, kawalan jauh dan rondaan diri antara lain.
Zhang Yi meramalkan lebih banyak kemungkinan dalam menggunakan teknologi AI dalam sokongan emosi dan robot persahabatan, dengan pengguna sasaran meliputi semua kumpulan umur, dan fungsinya termasuk keupayaan untuk mengesan potensi masalah kesihatan fizikal dan mental pengguna.
{suggest}
Sumber: Global Times