8 Perkara Yang Anda Perlu Tahu Tentang Program Rebat Bil Elektrik Sehingga RM40

Program Rebat Bil Elektrik RM40 merupakan program baharu yang telah diperkenalkan bagi menggantikan Program Rebat Bil Elektrik RM20 yang telah dilaksanakan sejak tahun 2008 sehingga 2018 dengan mensasarkan kepada pengguna yang berstatus miskin tegar yang berdaftar dan disahkan.

Walaubagaimanapun, mungkin masih ada dikalangan kita yang masih belum tahu tentang program ini serta syarat-syarat kelayakan.

Berikut adalah 8 perkara penting yang anda perlu tahu bagi melayakkan anda menyertai Program Rebat Bil Elektrik RM40:-

1. Layak kepada Ketua Isi Rumah (KIR) yang berstatus miskin tegar sahaja (purata pendapatan RM1,169) berdaftar dan disahkan dalam sistem eKasih.

2. Pengguna yang layak akan menerima bil elektrik percuma sehingga RM40 (maksimum) setiap bulan.

3. Jika bil kurang daripada RM40 bagi bulan itu, baki tersebut tidak akan dibawa ke bulan berikutnya.

4. Jika bil elektrik lebih daripada RM40/bulan, penerima perlu membayar sendiri lebihan bil elektrik tersebut.



5. Rebat RM40 itu adalah termasuk bagi semua jenis caj termasuklah penalti lewat bayar bil.

6. Namun begitu, rebat RM40 itu tidak termasuk untuk tunggakan bil pada tahun 2019 sehingga 2021.

7. penyewa boleh mendaftar nombor akaun bil elektrik yang didaftarkan atas penama lain (contoh: nama tuan rumah)

8. Semakan kelayakan bagi Program Rebat Bil Elektrik RM40 ini boleh dibuat menerusi laman sesawang https://semakanrebat.nrecc.gov.my/apps/public/index.php

Untuk info lebih lanjut berkenaan program ini, anda boleh menghubungi talian hotline berikut:-

  1. MyGCC - 03-8000 8000

  2. Tenaga Nasional Berhad (TNB) - 1-300-88-5454

  3. Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) - 088-515000/15454

  4. Sarawak Energy Berhad (SEB) - 1-300-88-3111


{suggest}

Sumber: Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim