Touch 'n Go Diarah Ambil Enam Tindakan Ini Dengan Segera

Dalam sesi libat urus yang berlangsung pada 25 Januari, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) telah mengadakan pertemuan bersama beberapa pihak, termasuk wakil Touch 'n Go (TNG) bagi membincangkan isu berhubung perkhidmatan yang ditawarkan.

{suggest}

Antara permasalahan yang dibincangkan termasuk kesukaran untuk memperolehi kad TNG, tempoh tamat kad TNG yang tidak disedari serta kesukaran mendapatkan bayaran balik baki wang dalam kad dan proses pemindahan baki ke kad TNG baharu yang mengambil masa lama.

Selain itu, isu berkaitan penggunaan kad Visa, penjualan kad TNG oleh pihak ketiga, kesukaran menambah nilai baki TNG dan sebagainya.

Hasil perbincangan sesi libat urus itu, pihak TNG telah diarahkan untuk melaksanakan enam tindakan segera seperti di bawah.

1. Tambah bilangan pusat jualan kad


Pihak TNG perlu menambah bilangan pusat jualan kad dan perkhidmatan kad TNG di lokasi selain pusat sedia ada di KL Sentral dan Bangsar.

2. Notifikasi awal kad luput


Melaksanakan advokasi dan notifikasi awal kepada pengguna bagi pemakluman tempoh kad yang akan luput.

3. Percepat proses bayaran balik


Touch 'n Go juga perlu menambahbaik kaedah dan mempercepatkan proses serta tempoh bayaran balik dan pemindahan baki.

4. Tukar nama kad Visa


Menjelaskan kepada pengguna bahawa kad visa TNG hanya untuk tujuan pembelian barangan dan perkhidmatan serta pengeluaran wang dimana kad visa diterima, serta tidak boleh digunakan bagi tujuan pembayaran tol dan pengangkutan awam.

Kerajaan juga menyarankan untuk menukar nama kad visa tersebut supaya tidak mengelirukan pengguna, memandangkan perkataan ‘’Touch ‘n Go” sinonim dengan sistem pembayaran tol.

5. Turunkan iklan kad TNG daripada pihak ketiga


Mengeluarkan arahan kepada penyedia perkhidmatan kedai dalam talian untuk mengambil tindakan, dengan menurunkan iklan jualan kad TNG daripada pihak ketiga yang tiada kebenaran menjual daripada pihak syarikat TNG.

6. Sediakan pelan tindakan susulan


Syarikat Touch 'n Go juga diberi tempoh satu minggu untuk menyediakan pelan tindakan susulan seterusnya.

Sebagai tambahan, Bahagian Penguatkuasaan KPDN akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang menjual TNG melebihi harga yang ditetapkan oleh pengeluar di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011.

Sumber: Salahuddin Ayob