Kerajaan Peruntukan RM10 Juta Untuk Tangani Isu 'Scam'

Pusat Respon Scam Kebangsaan (NSRC) telah diperuntukkan sebanyak RM10 juta oleh Kerajaan bagi tujuan mengukuhkan peranannya dalam usaha menangani isu scam yang semakin berleluasa.

NSRC berperanan sebagai pusat operasi menyelaraskan tindak balas pantas terhadap penipuan kewangan dalam talian.

NSRC merupakan usaha sama antara Pusat Pencegahan Jenayah Kewangan Nasional (National Anti-Financial Crime Centre, NFCC), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Bank Negara Malaysia (BNM), Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) serta institusi kewangan dan industri telekomunikasi.



Kesemua organisasi tersebut akan bekerjasama dengan institusi kewangan dan akan mula beroperasi serta mengambil tindakan berpandukan kepada laporan-laporan yang diterima untuk menyekat akaun serta mengambil tindakan ke atas penjenayah.

Di antara penipuan kewangan dalam talian ini adalah memancing data (phishing), Macau scam, serangan perisian hasad (malware), penipuan penghantaran barangan atau bungkusan (parcel scam) dan love scam.

{suggest}

Sumber: MCMC