MOSTI Akan Laksana Projek Stesen Pengisian Semula Hidrogen Akhir Tahun Ini

Mobiliti hidrogen adalah salah satu daripada perancangan Pelan Hala Tuju Teknologi dan Ekonomi Hidrogen (HETR) yang telah dilancarkan secara rasmi pada 5 Oktober 2023 lalu.

Unit Pengisian Semula Hidrogen Mudah Alih (Mobile Hydrogen Refueling Unit – MHRU) merupakan teknologi pengisian semula hidrogen untuk kenderaan elektrik sel bahan api (Fuel Cell Electric Vehicle - FCEV).

Skematik diagram MHRU dan fungsi kompenan dalam MHRU adalah seperti berikut:

  1. Trailer tiub : Molekul H2 disimpan dalam silinder tekanan tinggi.

  2. Pemampat: Naikkan tekanan H2 daripada Treler Tiub H2 kepada 350b dan 700b untuk mengisi minyak FCEV.

  3. Pendingin untuk pemampat: Mengedarkan air sejuk untuk menyejukkan pemampat H2.

  4. Pendingin untuk Dispenser: Mengedarkan air sejuk untuk menyejukkan H2 sebelum mengisi minyak kepada FCEV.

  5. Dispenser: Antara muka utama antara FCEV dan Stesen Pengisian Semula Hidrogen (HRS). Di mana pemandu akan menyambungkan hos pengisian bahan api khusus kepada FCEV.


Kapsyen: Unit mudah alih ini boleh bertukar lokasi berdasarkan kepada keperluan semasa MHRU.


Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) baru-baru ini telah memaklumkan bahawa projek Stesen Pengisian Semula Hidrogen Mudah Alih (Mobile Hydrogen Refuelling Station - MHRS) akan dilaksanakan menjelang akhir tahun ini.

UMW Toyota Motor Sdn Bhd (UMWT), memaklumkan mereka dengan kerjasama Kerajaan akan membawa masuk sebanyak 3 unit kenderaan berjenama Toyota Mirai akan dibawa masuk ke Putrajaya. Kenderaan Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) ini yang dikuasakan hidrogen mampu bergerak sehingga 1000 km dengan pengisian penuh sebanyak 5.6 kg hidrogen.

{suggest}

Sumber: MOSTI, Toyota Malaysia

Berkaitan