MCMC Diarah Selesai Isu Mutu, Kualiti Perkhidmatan Telekomunikasi Sebelum Jun - Fahmi

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) telah diarahkan untuk meneliti dan menyelesaikan isu berhubung mutu serta kualiti perkhidmatan syarikat telekomunikasi sebelum Jun ini.

Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil berkata, perkara itu sentiasa dibangkitkan dan menjadi rungutan orang ramai kerana sukar mendapat akses internet di sesuatu kawasan atau tempat.

{suggest}

Sebagai contoh, isu liputan dalam bangunan, di mana pengguna mempunyai akses jika berada di luar dan sebaik masuk ke dalam bangunan, capaian telekomunikasi kurang memuaskan atau langsung tiada liputan. Antara lainnya adalah masalah rangkaian di lebuh raya dan di sesetengah stadium.

Lanjutan itu, Fahmi menjelaskan perlu ada kerjasama dalam kalangan syarikat telekomunikasi melalui MCMC, untuk memberikan keutamaan di sesuatu kawasan.

https://twitter.com/fahmi_fadzil/status/1622519305987559424

Dalam pada itu, Fahmi berkata Kementerian Komunikasi dan Digital (KKD) juga memfokuskan untuk menyelesaikan masalah rangkaian internet terutama di kawasan berpenduduk 3% iaitu membabitkan kawasan pedalaman dan perkampungan Orang Asli.

Sumber: BERNAMA