MCMC Dan Penyedia Perkhidmatan Selesaikan Isu Capaian Telekomunikasi Di Batang Kali

Baru-baru ini, kita dikejutkan dengan kejadian tanah runtuh di Tapak Perkhemahan dan Kemudahan Father's Organic Farm di Batang Kali yang melibatkan hampir 100 mangsa. Sejurus kejadian, Pasukan Operasi Mencari dan Menyelamat (SAR) bersama jabatan dan agensi-agensi terlibat terus digerakkan ke lokasi kejadian.

Terbaharu, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) memaklumkan pihaknya telah menggerakkan Emergency Disaster and Response Team (EDRT) pada 16 Disember 2022 dengan mengarahkan penyedia perkhidmatan utama TM, Celcom, Digi, Maxis dan U Mobile untuk segera menganalisa dan menggerakkan aset-aset komunikasi di tempat kejadian.

Dinyatakan, ia bertujuan bagi memastikan ketersediaan perkhidmatan telekomunikasi berada dalam keadaan terbaik di kawasan bencana.

{suggest}

Selain itu, MCMC juga telah meminta bantuan dari pihak NGO iaitu Malaysian Amateur Radio Emergency Service (MARES) bagi menyediakan komunikasi alternatif dengan menggunakan teknologi radio amatur bagi kegunaan para penyelamat berhubung secara pantas.

Sehingga 17 Disember 2022, kemudahan komunikasi telah disediakan di tapak bencana, di mana semua penyedia perkhidmatan terlibat berjaya memberikan perkhidmatan masing-masing melalui Coverage on Wheels (COW).

Pemantauan MCMC juga mendapati kesemua penyedia perkhidmatan telah mencapai kualiti liputan selular melebihi 50Mbps. Sebagai tambahan, pihak TM turut menyediakan perkhidmatan Unifi percuma berkelajuan 800Mbps di khemah ATM, APM, JBPM dan PDRM. Manakala, satu Access Point sama juga telah diletakkan di Trak Jabatan Penerangan Malaysia (JAPEN) selaku penyelaras kepada pengamal media.

Dalam pada itu, MCMC turut menzahirkan rasa simpati terhadap nasib yang menimpa keluarga tragedi tanah runtuh berkenaan.

Gambar utama: BERNAMA

Sumber: MCMC