EV Pertama Dengan Bateri Natrium Bebas Litium Masuk Pasaran Tahun Ini

JAC Motors, pembuat kereta China yang disokong Volkswagen, telah bersedia untuk melancarkan kenderaan elektrik (EV) pertama secara besar-besaran dengan bateri natrium-ion melalui jenama Yiwei.

Walaupun teknologi bateri natrium-ion mempunyai ketumpatan yang lebih rendah (dan kurang matang) berbanding litium-ion, kosnya yang lebih rendah, bekalan yang lebih banyak dan prestasi baik pada cuaca sejuk membantu mempercepatkan penggunaan EV secara besar-besaran.

Yiwei ialah jenama baharu pada tahun 2023 untuk JAC.

Volkswagen mempunyai 75 peratus kepentingan dalam (dan kawalan pengurusan) JAC dan memiliki 50 peratus daripada syarikat induk JAC, Anhui Jianghuai Automobile Group Holdings (JAG) dengan Kerajaan China memiliki separuh lagi JAG.

EV Yiwei sebenarnya merupakan versi penjenamaan semula dari Sehol E10X yang diumumkan awal tahun 2023 lalu.

https://www.youtube.com/watch?v=wm5lEVar7F0&ab_channel=TheEVsQueen

Model Sehol dikatakan mempunyai julat jarak perjalanan sejauh 252 km dengan kapasiti 25 kWj, ketumpatan tenaga 120 Wj / kg, pengecasan 3C hingga 4C dan sel HiNa NaCR32140.

EV Yiwei baharu dilaporkan menggunakan sel natrium-ion silinder daripada Bateri HiNA.

JAC memasang bateri dalam struktur modular sarang lebah UE (Unitized Encapsulation), serupa dengan CTP (sel-ke-pek) CATL dan Bilah BYD. Susun atur itu boleh memberikan kestabilan dan prestasi yang lebih besar.



{suggest}

Sumber: CarNewsChina