Sekatan baharu terhadap eksport cip kecerdasan buatan (AI) dari Amerika Syarikat (AS) menimbulkan kebimbangan, terutama terhadap kesannya kepada Malaysia dan negara-negara lain. Sekatan ini bertujuan mengekalkan kedudukan dominan AS dalam pembangunan AI dan mencegah penggunaan teknologi canggih oleh negara-negara lawan seperti China, Rusia, Iran, dan Korea Utara.
Langkah Sekatan dan Impaknya
Langkah ini membahagikan dunia kepada tiga kategori:
- Kategori 1: Negara seperti Jepun, Britain, Korea Selatan, Australia dan Belanda mendapat akses penuh tanpa sekatan.
- Kategori 2: Negara termasuk Malaysia, Singapura, Arab Saudi dan UAE menghadapi had eksport cip tertentu.
- Kategori 3: Negara seperti China, Rusia, dan Iran dilarang sama sekali menerima cip atau teknologi AI.
Malaysia termasuk dalam kategori 2, yang mengehadkan eksport cip dengan kuasa pengkomputeran tinggi kepada 50,000 unit sahaja dari tahun 2025 hingga 2027. Walaupun syarikat di Malaysia boleh memohon pengecualian melalui “validated end-user designation,” mereka perlu mematuhi standard keselamatan dan hak asasi manusia AS.
Mudah kata, kategori 1 adalah sekutu rapat Amerika Syarikat di mana mereka negara yang dipercayai dan tiada masalah untuk perkongsian teknologi. Malaysia yang berada dalam kategori 2 merupakan negara yang dianggap sebagai rakan, sekutu biasa atau neutral.
Akhir sekali, kategori 3 pula merupakan negara pesaing atau dianggap musuh kepada Amerika Syarikat.
Matlamat AS dalam Sekatan Ini
AS mahu menutup kelemahan dalam kawalan teknologi cip AI dan memastikan kelebihan dalam pembangunan AI kekal di tangan sekutunya. Menurut Setiausaha Perdagangan AS, Gina Raimondo, langkah ini penting untuk memastikan teknologi AI tidak disalahgunakan untuk tujuan ketenteraan atau pelanggaran hak asasi manusia.
Cip AI seperti yang dihasilkan Nvidia dan AMD kini memainkan peranan penting dalam melatih model AI, namun sekatan ini mengehadkan eksport cip sedemikian ke negara bukan kategori 1.
Kesan kepada Malaysia
Menurut pakar, Dr. Arumugam G. Sithamparam, pensyarah teknologi dan inovasi dari Asia-Pacific University, sekatan ini boleh menjejaskan industri teknologi Malaysia, termasuk pusat data dan sektor semikonduktor. Malaysia, yang bercita-cita menjadi peneraju global dalam sektor ini, mungkin menghadapi cabaran menyokong beban kerja AI canggih.
Namun, pematuhan terhadap piawaian AS boleh membuka peluang untuk Malaysia memperkukuh kedudukan dalam rantaian bekalan semikonduktor dan mengukuhkan hubungan dengan syarikat teknologi besar AS.
Tambahan lagi, penyedia perkhidmatan awan utama seperti Microsoft, Google, dan Amazon boleh memohon kelulusan global untuk membina pusat data, termasuk di Malaysia. Setelah mendapat kelulusan, mereka tidak lagi memerlukan lesen eksport untuk cip AI, membolehkan mereka membina pusat data di negara-negara yang menghadapi kekangan import cip akibat kuota yang dikenakan oleh AS.
Manakala, penyedia teknologi berpangkalan di AS seperti Amazon Web Services dan Microsoft, yang dijangka mendapat kelulusan global, hanya dibenarkan menggunakan maksimum 50% daripada kuasa pengkomputeran AI mereka di luar AS. Dari jumlah itu, hanya 25% boleh digunakan di negara kategori 1 (negara dengan akses penuh), manakala tidak lebih daripada 7% boleh digunakan di mana-mana satu negara bukan kategori 1.
Malaysia Sedia Hadapi Sekatan Eksport Cip AI
Malaysia kini bersedia menghadapi kemungkinan kesan daripada sekatan eksport cip kecerdasan buatan (AI) yang dirancang oleh Amerika Syarikat (AS). Menteri Sains, Teknologi, dan Inovasi, Chang Lih Kang, menyatakan bahawa sekatan ini bukan sahaja akan memberi kesan kepada Malaysia tetapi juga kepada komuniti global. Beliau menegaskan bahawa kekurangan cip AI akan memberi kesan besar terhadap rancangan Malaysia untuk memperluaskan penggunaan AI dalam pelbagai sektor.
Kerajaan Malaysia sedang mengambil langkah berjaga-jaga dengan mengadakan perbincangan bersama Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri, serta kementerian lain yang berkaitan.
Tambahan pula, Pejabat AI Kebangsaan (NAIO) menyatakan bahawa banyak aspek sekatan ini, termasuk standard yang dirujuk oleh AS, masih tidak jelas dan memerlukan penelitian menyeluruh.
Di samping itu, Malaysia terus komited untuk meneroka peluang dalam pembangunan AI mengikut pelan tindakan nasionalnya. NAIO juga menegaskan pentingnya hubungan strategik antara Malaysia dan AS serta akan terus bekerjasama rapat dengan rakan sejawatan di AS untuk menangani isu ini.
Kesimpulan
Malaysia harus berwaspada terhadap sekatan ini kerana ia boleh mempengaruhi keupayaan negara untuk mencapai sasaran ekonomi dan teknologi.
Walau bagaimanapun, ia juga peluang untuk negara meningkatkan standard keselamatan dan membina hubungan lebih erat dengan industri teknologi global.
Dalam landskap teknologi global yang berubah dengan pantas, kebijaksanaan Malaysia dalam menavigasi sekatan ini akan menentukan masa depannya dalam ekonomi digital.
{suggest}