Jepun tertanya-tanya bagaimana pembuat EV China, seperti BYD, membina kereta elektrik dengan begitu murah.
Ia selepas pengeluar automotif Jepun menyelongkar dan membedah SUV elektrik BYD ATTO 3 di mana peserta seminar EV di Jepun bertanya, “Bagaimana ia boleh dihasilkan pada kos yang begitu rendah?”
ATTO 3 ialah EV pertama BYD yang dilancarkan di Jepun pada Januari 2023 dengan harga jualan bermula pada sekitar 4.4 juta yen.
Sejak itu, BYD telah menambah dua LAGI EV terlarisnya ke dalam pasaran Jepun, Dolphin dan Seal dengan masing-masing dijual pada harga bermula 3.63 juta yen dan 5.28 juta yen.
Biro Ekonomi dan Perdagangan Jepun Tengah telah mengadakan satu seminar khas pada awal Oktober lalu untuk meneroka trend dalam kenderaan elektrik.
Kira-kira 70 syarikat alat ganti kereta dari Jepun menghadiri acara itu, di mana lebih 90,000 alat ganti daripada 16 kenderaan elektrik asing dipamerkan.
Sebanyak 3 model EV turut dipamerkan iaitu Atto 3, ET5 NIO dan Model Y dan Tesla telah dipamerkan, tetapi SUV elektrik BYD yang mencuri tumpuan dengan hadirin seminar bertanya, “Bagaimana ia boleh dihasilkan pada kos yang begitu rendah?”
Sho Kato, ketua jabatan Nissin Seiki, yang menghadiri acara itu, berkata,
“Saya terkejut dengan sebilangan kecil alat ganti yang digunakan oleh BYD dan Tesla. Syarikat kami juga berharap dapat menggunakan pengalaman yang diperoleh daripada perniagaan sedia ada kami untuk memasuki bidang EV.”
Selepas mendominasi pasaran China, BYD mengintai pasaran luar negara seperti Jepun untuk memacu pertumbuhannya.
Hasilnya, buat pertama kalinya, BYD berjaya menjual lebih banyak kenderaan daripada Nissan dan Honda pada suku kedua.
Sejak itu, BYD terus membina momentum, dengan bulan jualan rekod keempat berturut-turut pada bulan September.
{suggest}
Sumber: Electrek