SKMM menyatakan bahawa sebanyak 92 kompaun yang bernilai RM4.6 juta setakat suku kedua 2020 kepada syarikat-syarikat telekomunikasi atas pelbagai kesalahan di bawah Seksyen 105(3) Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998.
Kesalahan ITU meliputi prestasi penyelesaian aduan pengebilan, prestasi penyelesaian aduan bukan pengebilan dan standard prestasi pengendalian panggilan (talian hotline pelanggan).
Berikut adalah senarai syarikat-syarikat telekomunikasi dengan jumlah kompaun yang telah dikenakan setakat suku ke-2 tahun ini. Juga disertakan perbandingan kompaun tahun ini dengan tahun 2019 lalu.

Daripada jadual di atas didapati, jumlah dan nilai kompaun setakat suku kedua 2020 adalah jauh lebih tinggi berbanding dengan jumlah keseluruhan sepanjang 2019 yang menyaksikan hanya 26 kompaun sahaja yang bernilai RM960,000 dikeluarkan.
Peningkatan jumlah kompaun yang dikeluarkan pada tahun ini mencerminkan ketegasan dan komitmen SKMM dalam memastikan kualiti pengalaman pengguna sentiasa terjamin, sekaligus mengukuhkan keyakinan dan kebolehpercayaan pengguna terhadap industri komunikasi dan multimedia negara serta memastikan kemampanan industri terhadap kepentingan pengguna untuk jangka panjang.
SKMM menegaskan bahawa pihak mereka akan terus bertindak tegas terhadap syarikat-syarikat penyedia perkhidmatan telekomunikasi yang gagal mengekalkan standard yang ditetapkan dalam AKM 1998, Standard Mandatori Bagi Kualiti Perkhidmatan (MSQoS) dan Kod Pengguna Am.
Mereka yang ingkar boleh didenda di bawah Seksyen 105(3) AKM 1998 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum sebanyak RM100,000.00 bagi setiap kesalahan.
Berkaitan
- SKMM Memohon Orang Ramai Berhati-Hati Dengan Panggilan Berkaitan Jaringan Prihatin
- Talian Khidmat Pelanggan SKMM Sudah Kembali Beroperasi Seperti Biasa
- SKMM Menjemput Pengguna Awam Terlibat Mengkaji Semula Standad Pancaran Medan Elektromagnet (EMF)
- SKMM Mendengar Keluhan Pengguna Tentang Isu Kelewatan TM Menaiktaraf Pelanggan Streamyx Ke unifi
- SKMM Serta Syarikat Telekomunikasi, Pos Dan Kurier Bersama Menghulur Bantuan Kepada Mangsa Banjir
- SKMM Masih Memantau Penyebaran Maklumat Palsu Di Media Sosial
- SKMM Dan Penyedia Perkhidmatan Telekomunikasi Ke Kampung Ulu Seladang, Setiu
- SKMM Meminta Sejumlah 61 Video Iklan Judi Raya Diturunkan Dari Media Sosial
- SKMM Mempercepatkan Pelaksanaan Projek-Projek Infrastruktur Pelan Gentian Optik & Kesalinghubungan Negara
- Poster Jangan Gunakan #SIBODOHKAUDENGARSINI Bukan Dikeluarkan Oleh SKMM