Disney+ dan Hulu kini tidak lagi membenarkan pengguna mendaftar akaun baharu serta membuat pembayaran melalui aplikasi iOS. Menurut dokumen sokongan rasmi kedua-dua perkhidmatan penstriman tersebut, pelanggan baharu serta yang kembali perlu mendaftar melalui laman web dan bukan lagi melalui Apple.
Jika anda cuba log masuk ke akaun Disney Plus atau Hulu tanpa langganan aktif di aplikasi iOS, anda akan diberikan mesej seperti ini: “Aplikasi ini tidak menyokong pendaftaran dalam aplikasi. Selesaikan tetapan akaun di laman web.” Ini bermakna, pengguna perlu melawat laman web rasmi Disney Plus atau Hulu untuk membuat atau menguruskan akaun mereka.
Keputusan ini mungkin dibuat untuk mengelakkan Apple daripada mengambil potongan daripada hasil langganan baharu. Bagaimanapun, jika anda sudah melanggan perkhidmatan tersebut melalui Apple sebelum ini, pendebitan masih akan dilakukan melalui Apple seperti biasa.
Langkah ini mengikuti jejak beberapa syarikat lain yang turut memutuskan hubungan dengan Apple dalam aspek pendebitan. Terdahulu, Netflix telah pun menawarkan pembayaran sebegini. Ia diikuti Spotify dan kini giliran Disney Plus dan Hulu.
Fenomena ini mencerminkan bagaimana syarikat-syarikat teknologi semakin menjauh daripada akses pihak ketiga seperti Apple, dan memilih untuk mengekalkan kawalan penuh terhadap hasil langganan mereka.
{suggest}
Sumber: MacRumors