Capital A Tamatkan Khidmat AVA, Kini Diganti Dengan 'Ask Bo'

Capital A Berhad, syarikat induk kepada AirAsia hari ini mengumumkan penamatan khidmat bot sembang pertamanya iaitu AirAsia Virtual AllStar (AVA), yang mana telah menjadi pusat perkhidmatan pelanggan dan aduan AirAsia sejak tahun 2019.

Sebagai ganti kepada AVA, Capital A kini memperkenalkan 'Ask Bo' yang mempunyai keupayaan kecerdasan buatan (AI) dan pembelajaran mesin (machine learning) yang lebih baik.

{suggest}

Difahamkan, Ask Bo diinspirasikan daripada nama Bo Lingam, yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia. CEO Capital A Tony Fernandes berkata, Bo merupakan orang yang paling sesuai untuk menjawab semua pertanyaan berkaitan syarikat, berbekalkan pengalaman selama 21 tahun.



Melalui Ask Bo, pelbagai ciri baharu telah ditambah, di mana ia akan dapat memberikan kemas kini secara langsung mengenai status penerbangan (kelewatan, waktu pelepasan) atau perubahan, maklumat menaiki pesawat dan lain-lain.

Sementara itu, antara pilihan bahasa yang tersedia termasuk Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Cina, Bahasa Indonesia, Thai, Jepun, Korea dan Vietnam.

Ask Bo juga akan menghantar notifikasi bagi sebarang perubahan saat akhir pada hari operasi, dan memberikan maklumat bagasi (penjejakan, tempat pungutan bagasi, laporan bagasi yang tidak dikendalikan) dan melaporkan kemaskini automatik bagi waktu pelepasan dalam Pas Masuk elektronik.

Sumber: AirAsia