Isu ini mula dikongsikan pengguna yang terlibat di Facebook sejak 14 Disember 2018 lalu dan dilihat berlarutan hingga ke hari ini.
Ia mula disedari pengadu setelah mereka menerima SMS yang mengatakan wang daripada akaun CIMB telah ditolak untuk tujuan transaksi PayPal, walaupun ada diantara mereka tidak pernah mempunyai akaun PayPal.
Difahamkan juga, apabila pengguna menambah beberapa aksara selepas kata laluan sebenar, log masuk berjaya dibuat dan ini merisaukan pemilik akaun.
Perkongsian-perkongsian yang sedang rancak berlegar dimedia sosial pula mengaitkan masalah sekuriti ini dengan pengenalan ciri reCaptcha, tetapi pihak CIMB menjelaskan fungsi itu bertujuan untuk keselamatan dimana jika terdapat aktiviti mencurigakan dikesan, pelanggan akan diminta untuk membuat pengesahan reCaptcha.
For security purpose, if suspicious activity is detected, customer will be prompted to for reCAPTCHA validation. Once the customer validated successfully, customer can proceed to login to CIMB Clicks. Thank you. (2/2)
— CIMBMalaysia (@CIMBMalaysia) December 16, 2018
Buat masa sekarang pihak CIMB masih belum lagi mengeluarkan apa-apa kenyataan berhubung masalah terbabit.
Pengguna dinasihatkan untuk menukar kata laluan CIMB Clicks sementara menunggu isu tersebut diselesaikan.
Baca juga - CIMB Keluarkan Kenyataan Media Lanjutan Daripada Isu Yang Berlaku
Berkaitan
- Samsung Malaysia Buka Laman Pra-Daftar Minat Siri Galaxy Note 10
- Sharp Lancar Z2 Dan M1 Untuk Pasaran Malaysia
- Mi Mix 2 Edisi Istimewa Kini Ditawarkan Di Malaysia
- Realme 3 Sudah Rasmi Untuk Pembeli Malaysia, Akan Dijual Dengan Harga Bermula RM 599
- OnePlus Nord Bakal Dibawa Masuk Ke Pasaran Malaysia?
- Usaha Malaysia Tingkatkan Sektor Telekomunikasi Diiktiraf Bank Dunia
- CIMB Nyatakan Sistem Kad Debit Dan Kredit Sudah Dibaik Pulih
- Laman Pra Tempah IPhone 7 Dan IPhone 7 Plus Di Malaysia
- vivo Malaysia Bagi Sumbangan Kepada Mangsa Banjir
- HONOR 20 Diumumkan Untuk Pasaran Malaysia, Akan Dijual Pada Harga RM1699