Antara kesalahan-kesalahan yang dikenakan kompaun adalah;
- Kegagalan mematuhi MSQoS
- Pendaftaran palsu
- Menurunkan bahan promosi pesaing
- Gagal berunding dan menangani aduan pelanggan sebagaimana yang telah digariskan dalam AKM 1998
- gagal menangani permintaan MNP pengguna (kekal nombor lama dan pindah ke telco lain).
Untuk perbandingan dengan tahun lalu, sejumlah 77 kompaun dikeluarkan dengan nilai RM3 juta bagi pelbagai kesalahan.
SKMM menerusi Ketua Pegawai Keselamatan Rangkaian dan Penguatkuasaan, Zulkarnain Mohd Yasin menyatakan, pihaknya akan sentiasa memastikan syarikat-syarikat pengendali rangkaian memberikan perkhidmatan terbaik kepada pengguna, disamping mengekalkan standard yang ditetapkan AKM 1998.
Sumber: SKMM
Berkaitan
- Cadangan Beri Kuasa Kepada SKMM Untuk Padam Kandungan Media Sosial Masih Dalam Pertimbangan
- SKMM Beri Peringatan Perbuatan "SPAM" Boleh Dikenakan Tindakan
- SKMM Kongsikan Kaji Selidik Aktiviti Internet Pengguna Malaysia
- Sebanyak 274 Unit Android Box Tidak Diperakui Dirampas SKMM
- Pengerusi SKMM: Frekuensi 5G Tidak Berbahaya Kepada Kesihatan Seseorang Termasuk Kanak-Kanak
- SKMM Sangkal Dakwaan Merakam, Merekod Panggilan Suara, Whatsapp
- SKMM: Secara Purata Harga Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi Sudah Menurun 49%
- Ini Harga Terbaru Jalur Lebar Talian Tetap Yang Dikongsikan Oleh SKMM
- SKMM Keluarkan Kenyataan Terbaru Mengenai Insiden 50 Juta Facebook Digodam
- Belanjawan 2021: Peruntukkan Sebanyak RM7.4 Bilion Oleh SKMM Bagi Peluasan Jalur Lebar