April lalu, Apple hadir dengan ciri menghalang penjejakan iklan atau App Tracking Transparency (ATT) menerusi kemas kini iOS 14.5. Walaupun Apple dilihat umpama wira dalam menjaga privasi pengguna mereka, tetapi polisi tersebut menjejaskan syarikat-syarikat media sosial yang lain.
MenurutĀ Financial Times, syarikat seperti Snapchat, Facebook, Twitter dan YouTube mengalami kerugian yang dianggarkan sekitar USD9.85 bilion (~RM40 bilion) disebabkan polisi baharu yang dibuat Apple.
Selain itu, data yang diperoleh daripada firma teknologi penyelidikan pengiklanan Lotame ini juga menganggarkan pelantar media sosial tersebut menerima penyusutan pendapatan sebanyak 12% pada suku ketiga dan keempat tahun 2021.
Daripada keempat-empatnya, Facebook adalah syarikat yang paling terjejas. Namun, jika hendak dibandingkan dengan Snapchat, mereka jauh lebih terkesan memandangkan media sosial ini hanya terdapat dalam telefon pintar.
Oleh yang demikian, polisi anti-penjejakan yang dilakukan Apple ini membuatkan syarikat media sosial terpaksa lebih kreatif dalam memberikan iklan.
Tambahan lagi, perkara ini hanya melibatkan pengguna peranti iOS dan Google serta beberapa syarikat menjalankan sistem operasi Android turut mahu mengikut jejak langkah Apple, iaitu lebih privasi.
Sumber: Financial Times
Baca juga: