Menurut Financial Times, syarikat seperti Snapchat, Facebook, Twitter dan YouTube mengalami kerugian yang dianggarkan sekitar USD9.85 bilion (~RM40 bilion) disebabkan polisi baharu yang dibuat Apple.
Selain itu, data yang diperoleh daripada firma teknologi penyelidikan pengiklanan Lotame ini juga menganggarkan pelantar media sosial tersebut menerima penyusutan pendapatan sebanyak 12% pada suku ketiga dan keempat tahun 2021.
Daripada keempat-empatnya, Facebook adalah syarikat yang paling terjejas. Namun, jika hendak dibandingkan dengan Snapchat, mereka jauh lebih terkesan memandangkan media sosial ini hanya terdapat dalam telefon pintar.
Oleh yang demikian, polisi anti-penjejakan yang dilakukan Apple ini membuatkan syarikat media sosial terpaksa lebih kreatif dalam memberikan iklan.
Tambahan lagi, perkara ini hanya melibatkan pengguna peranti iOS dan Google serta beberapa syarikat menjalankan sistem operasi Android turut mahu mengikut jejak langkah Apple, iaitu lebih privasi.
Sumber: Financial Times
Baca juga:
Apple Kongsi Video Macam Mana Aplikasi Menjejak Pengguna
Pendaftaran Pakej PerantiSiswa Keluarga Malaysia Dijangka Bermula Suku Kedua 2022
Dalam Diam, Model iMac Ini Dihentikan - Cip Intel Akan Hilang Tempat Dalam Apple
Berkaitan
- Apple Gantung Pegatron Dari Senarai Pengilang Selepas Tuduhan Pelanggaran Tenaga Kerja
- Pengguna Android Boleh Rasa Guna Telefon Nothing Dengan Nothing Launcher
- Prestasi GPU Snapdragon 8 Gen 1 Hampir Menandingi Apple A15 Bionic
- Pengguna Siri Galaxy S21 Dah Boleh Cuba One UI 4.0 Berasaskan Android 12
- Apple Menghadapi Kekurangan Cip Kuasa Untuk iPhone 12
- Ini Rupa Sebenar Nothing Phone (1), iPhone Kacukan Android
- Android 12 Bolehkan Kawalan Telefon Menggunakan Mimik Muka
- Spotify Kini Boleh Digunakan Di Apple Watch Tanpa Perlu Sambungan Telefon
- AirTag Dilancar, Penjejak Peranti Pertama Apple
- Apple Akan Ganti AirPods Pro Yang Mengalami Masalah Bunyi Secara Percuma