Selain membuat pemantauan harian aduan pengguna di media sosial serta laporan media massa, MCMC juga menerima aduan melalui laman web atau saluran aduan yang disediakan.
Menurut Pengerusi MCMC Dr Fadhlullah Suhaimi Abdul Malek, apabila aduan diterima, ia akan disampaikan kepada pembekal perkhidmatan dan mereka perlu memberikan laporan kepada MCMC dalam tempoh tiga hari. Jika gagal, ia dikira sebagai melanggar Standard Mandatori Bagi Kualiti Perkhidmatan dan boleh dikenakan saman.
Pihak pembekal perkhidmatan juga disaran untuk menghubungi pengadu berkaitan masalah yang dilaporkan.
Bagaimanapun, tempoh penyelesaian sesuatu aduan dikatakan adalah berbeza dan bergantung kepada situasi.
Dalam pada itu, beliau berpendapat kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) perlu diperkukuh dengan mengubah suai medium pembelajaran serta mengambil kira faktor penggunaan jalur lebar.
Ini kerana, penstriman video dalam tempoh yang lama akan meningkatkan penggunaan jalur lebar berbanding penstriman audio. Beliau turut menyarankan penggunaan teknologi lain yang bersesuaian seperti penyiaran televisyen bagi pelaksanaan PdPR.
Sumber: BERNAMA
Berkaitan
- Harga Internet Murah: MCMC Dalam Fasa Akhir Bincang Dengan Pembekal Perkhidmatan
- MCMC: Hati-Hati Ketika Melayari Laman Cari Teman, Berdepan Risiko Scam Percintaan
- MCMC: Henti Sebar Video Tiga Beradik Maut Akibat Renjatan Elektrik
- MCMC Sedang Siasat Berhubung Grup Pornografi Dengan Lebih 35K Ahli Di Telegram
- MCMC Sekat 6,381 Laman Sesawang Judi Dalam Talian
- MCMC Siasat Aduan Pengurangan Kelajuan Muat Naik Pakej Unifi 500Mbps
- KKMM Tubuh Jawatankuasa Khas Untuk Siasat Kes Ciapan Tidak Senonoh Di Akaun Rasmi Twitter MCMC
- MCMC Pertimbang Ambil Tindakan Ke Atas Awesome TV
- MCMC Keluar 112 Kompaun Bernilai Lebih RM4 Juta Sepanjang Tahun 2022
- MCMC: Hati-hati Terhadap Penipuan Dan Hasutan Yang Dicetuskan Akaun Media Sosial Palsu