MCMC Akan Ambil Tindakan Dalam Tempoh 24 Jam Bagi Aduan Masalah Jalur Lebar

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) mengatakan pihaknya akan menghantar pegawai untuk 'turun padang’ ke kawasan yang mempunyai masalah berkaitan kesalinghubungan jalur lebar, dalam tempoh 24 jam selepas aduan diterima.

Selain membuat pemantauan harian aduan pengguna di media sosial serta laporan media massa, MCMC juga menerima aduan melalui laman web atau saluran aduan yang disediakan.

Menurut Pengerusi MCMC Dr Fadhlullah Suhaimi Abdul Malek, apabila aduan diterima, ia akan disampaikan kepada pembekal perkhidmatan dan mereka perlu memberikan laporan kepada MCMC dalam tempoh tiga hari. Jika gagal, ia dikira sebagai melanggar Standard Mandatori Bagi Kualiti Perkhidmatan dan boleh dikenakan saman.

Pihak pembekal perkhidmatan juga disaran untuk menghubungi pengadu berkaitan masalah yang dilaporkan.

Bagaimanapun, tempoh penyelesaian sesuatu aduan dikatakan adalah berbeza dan bergantung kepada situasi.

Dalam pada itu, beliau berpendapat kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) perlu diperkukuh dengan mengubah suai medium pembelajaran serta mengambil kira faktor penggunaan jalur lebar.

Ini kerana, penstriman video dalam tempoh yang lama akan meningkatkan penggunaan jalur lebar berbanding penstriman audio. Beliau turut menyarankan penggunaan teknologi lain yang bersesuaian seperti penyiaran televisyen bagi pelaksanaan PdPR.

Sumber: BERNAMA