Kini, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) telah mengarahkan syarikat kurier berkenaan untuk memberi penjelasan. Dalam masa yang sama, MCMC turut memberi amaran keras kepada pengurusan syarikat kurier terbabit supaya mengambil langkah perlu bagi memperbaiki tatacara pengendalian bungkusan pelanggan mereka.
Sementara itu, semua syarikat kurier yang berlesen di bawah Akta Perkhidmatan Pos 2012 perlu mematuhi syarat dan peraturan yang ditetapkan, terutamanya dalam melindungi hak pengguna bagi memastikan tindakan penguatkuasaan tidak diambil ke atas syarikat mereka.
Sekiranya ingkar, mereka boleh dikenakan hukuman tidak melebihi RM300,000 atau tempoh penjara tidak melebihi tiga tahun.
Dalam pada itu, MCMC turut meminta pengguna memahami dan mengetahui hak mereka sebelum memilih perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat penghantaran.
Sebarang aduan atau tuntutan boleh dibuat kepada penyedia perkhidmatan jika berlaku kerosakan atau kehilangan barangan semasa tempoh penghantaran. Jika masih tidak berpuas hati, permohonan rayuan boleh dikemukakan kepada pihak MCMC berserta maklumat lengkap supaya siasatan dan tindakan susulan boleh diambil.
Sumber: MCMC
Berkaitan
- Beberapa Pengguna iOS Dilapor Hadapi Masalah Muat Naik Status Pada Aplikasi WhatsApp
- Dapatkan Diskaun 15% KLIA Ekspres Dan KLIA Transit Dengan TNG eWallet
- Kerajaan Umum Inisiatif e-Baucar Program Jualan Malaysia Bermula 30 Ogos
- Akta Berkaitan Anti-Ulat Tiket Akan Diteliti - Fahmi Fadzil
- Lei Jun Sahkan Siri Xiaomi 13 Akan Hadir Untuk Pasaran Global Tidak Lama Lagi
- Maybank Sahkan Beberapa Perkhidmatan Alami Gangguan Sementara
- OPPO Turut Memperkenalkan OPPO 5G CPE Omni Dengan Antena 360 Darjah
- Pemindahan eSIM Antara Peranti Android Kelak Akan Jadi Lebih Mudah
- MCMC: Akses WiFi Percuma Dengan Kelajuan 35Mbps Bakal Dinikmati Menjelang Oktober 2021
- Boost-RHB Bank Digital Terima Kelulusan Operasi Mulai 15 Januari