Insiden Pekerja Syarikat Kurier Baling Bungkusan Pelanggan, MCMC Beri Amaran Keras

Baru-baru ini tular di media sosial mengenai sekumpulan pekerja sebuah syarikat kurier yang membaling bungkusan pelanggan.

Kini, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) telah mengarahkan syarikat kurier berkenaan untuk memberi penjelasan. Dalam masa yang sama, MCMC turut memberi amaran keras kepada pengurusan syarikat kurier terbabit supaya mengambil langkah perlu bagi memperbaiki tatacara pengendalian bungkusan pelanggan mereka.

Sementara itu, semua syarikat kurier yang berlesen di bawah Akta Perkhidmatan Pos 2012 perlu mematuhi syarat dan peraturan yang ditetapkan, terutamanya dalam melindungi hak pengguna bagi memastikan tindakan penguatkuasaan tidak diambil ke atas syarikat mereka.

Sekiranya ingkar, mereka boleh dikenakan hukuman tidak melebihi RM300,000 atau tempoh penjara tidak melebihi tiga tahun.

Dalam pada itu, MCMC turut meminta pengguna memahami dan mengetahui hak mereka sebelum memilih perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat penghantaran.

Sebarang aduan atau tuntutan boleh dibuat kepada penyedia perkhidmatan jika berlaku kerosakan atau kehilangan barangan semasa tempoh penghantaran. Jika masih tidak berpuas hati, permohonan rayuan boleh dikemukakan kepada pihak MCMC berserta maklumat lengkap supaya siasatan dan tindakan susulan boleh diambil.

Sumber: MCMC