Tiga syarikat China paling banyak berbelanja ialah Hisense, Mengniu Dairy dan vivo yang menjumlahkan sekitar RM6.2 bilion ($1.4 bilion) untuk iklan dan tajaan.
Perbelanjaan mereka ini melebihi syarikat-syarikat Amerika Syarikat digabungkan.
Dalian Wanda Group ialah syarikat hartanah yang telah menandatangani perjanjian penajaan selama 15 tahun dengan FIFA pada 2016 dulu.
Syarikat itu juga pernah mempunyai pegangan sebanyak 20% dalam Atletico Madrid sebelum menjual sebahagian besar pada 2017.
Pegawai di agensi pengiklanan berkata bahawa iklan syarikat-syarikat itu dalam bahasa Cina di negara asal mereka mempamerkan mereka sebagai "jenama berkelas dunia".
{suggest}
Dalam Piala Dunia Rusia 2018, 655.7 juta penonton adalah dari China.
Untuk ketahui cara tonton Piala Dunia 2022 secara percuma, klik SINI.
Sumber: Nikkei Asia
Berkaitan
- Hanya Cas 2 Jam 30 Minit, Lelaki Ini Pecah Rekod Dunia Rentas 4,561KM Dengan Porsche Taycan
- Bekas Presiden China Meninggal Dunia, Xiaomi Tunda Pelancaran Hari Ini, Jenama Lain Ikut Sama
- Belum Cukup 6 Bulan Dilancar Ke Angkasa, Teleskop Terbesar Dunia Dilanggar Meteoroid
- Apple Nombor Satu Dalam Pasaran Tablet Dunia
- Manusia Pertama Yang Terima Jantung Khinzir Disahkan Meninggal Dunia
- CEO Twitter Letak Jawatan, Mahu Twitter Jadi Syarikat Paling Telus Di Dunia
- Kenali Intel 4004, CPU Pertama Di Dunia Tapi Dicipta Untuk Kalkulator
- Huawei Mate 60 Pro Jadi Telefon Pertama Di Dunia Sokong Panggilan Melalui Satelit
- Sebanyak 80% Pengguna 5G Dunia Adalah Rakyat China
- Boleh Menang Tiket Piala Dunia 2022 Bila Anda Beli Produk Terpilih Hisense