SKMM mengeluarkan kenyataan untuk sekali lagi mengingatkan pada semua bahawa rangkaian 3G di Malaysia akan ditamatkan sepenuhnya pada 31 Disember 2021. Mereka juga mengingatkan pengguna yang masih memiliki kad SIM yang hanya menyokong rangkaian 3G untuk segera menghubungi penyedia perkhidmatan terdekat untuk menaik taraf ke kad SIM yang menyokong 4G.
Penamatan rangkaian 3G ini bertujuan untuk mengguna semula spektrum yang sedia ada bagi mengukuhkan rangkaian 4G serta membolehkan penyedia rangkaian memberikan pengalaman 4G yang lebih baik kepada pelanggan.
Dalam pada itu, SKMM juga menyatakan setakat 30 September 2021, sebanyak 94% kawasan berpenduduk mempunyai akses 4G, dengan perkhidmatan jalur lebar mudah alih pada kelajuan 31.34 megabit sesaat. Pihak penyedia perkhidmatan iaitu Celcom, Digi, Maxis, Telekom Malaysia dan U Mobile Sdn Bhd telah berjaya melakukan migrasi 1.2 juta pelanggan kepada 4G.
Selain itu, SKMM turut menggesa orang ramai dan syarikat-syarikat memanfaatkan inisiatif kerajaan seperti Pakej Peranti Keluarga Malaysia dan Program Jaringan Prihatin.
Baca juga:
- SKMM Memohon Orang Ramai Berhati-Hati Dengan Panggilan Berkaitan Jaringan Prihatin
- Elak Gangguan Terhadap Pesawat, 'Kuasa' 5G Terpaksa Dikurangkan
- Opensignal: Liputan 4G Di Malaysia Meningkat Sehingga 88.8%
Berkaitan
- Aduan Pengguna Turun 68% Berbanding Tempoh Sama Tahun Lalu - SKMM
- SKMM Persilakan Lebih Banyak Gabungan Syarikat Telekomunikasi
- Fahmi Fadzil, SKMM Jumpa Telegram
- SKMM Ambil Tindakan Terhadap Meta Kerana Tidak Beri Kerjasama Turunkan Kandungan Memudaratkan
- SKMM: Johor Bahru Rekod Aduan Tertinggi Berkenaan Kualiti Rangkaian 4G
- Isu 'Scalper', SKMM Diarah Ambil Tindakan Terhadap Iklan Tiket Coldplay Yang Dijual Semula
- Pengerusi Interim SKMM Letak Jawatan
- SKMM Telah Sekat 581 Juta SMS Meragukan Sejak 2021
- Semak Liputan Di Kawasan Anda Dengan Aplikasi JENDELA Map Daripada SKMM
- SKMM: Liputan 4G Seluruh Negara Meningkat Ke 97%, 3G Masih Belum Tamat